Mellom mødre og døtre
Vi trenger flere kvinner i norsk film. I så måte bidrar «Hjemsøkt godt». Her blir forholdet mellom mor og datter utgangspunkt for en grøsser.
Den gravide Cathrine (Synnøve Macody Lund) blir kjent med ei nabojente (Ebba Steenstrup Såheim) da hun besøker barndomshjemmet på landet. Men skjønt de lager engler i snøen, dominerer heksene i grøsseren «Hjemsøkt».
Maja Lunde, forfatter av den kritikerroste romanen Bienes historie, har i høst fått en mer lunken mottakelse for klimaromanen Blå.
Nå er det interessant å se henne som manusforfatter for en norsk skrekkfilm. Her borer hun i et rent psykologisk tema: Forholdet mellom mor og datter. Nettopp fordi vi håper at en slik relasjon skal være idyllisk og lykkelig, blir det desto vondere, for ikke å si sykere, når de gode følelsene glipper.
I romanene benytter Lunde flere tidsplan. Grepet dukker i mindre skala opp i Hjemsøkt i form av glimt bakover til hovedpersonens mor, tante og mormors skjebner.