Radikal teologi om Paulus, korset og fellesskapet
Filosofenes interesse for Paulus er sentral i Ole Jakob Lølands nye bok. Hva er det filosofene ser som teologen etterser?
OMVENDT: Apostelen Paulus forfulgte de tidlige kristne, inntil han ble omvendt på vei til Damaskus, slik Caravaggio har framstilt i sitt berømte maleri. Den sekulære, filosofiske interessen for Paulus er sentral i teolog Ole Jakob Lølands bok, skriver Freddy Fjellheim.
ANMELDT AV: FREDDY FJELLHEIM
Pauline Ugliness er skrevet i utveksling med skriftene til den jødiske rabbien, religionsosiologen og filosofen Jakob Taubes, som mistet sin familie under nazistenes jødeforfølgelser. Slik måtte han undersøke den kristne anti-semittismen nærmere.
Opprinnelsen til den sekulære og rasjonelle interessen for Paulus kan sies å være avmytologiseringens himmelstormer, Rudolf Bultman, og i hans oppland for eksempel filosofen Hans Jonas. Rekken av samtidens filosofer som henter levende rammeverk i sin tenkning fra «hedningenes apostel» teller navn som Giorgio Agamben (med sin ny-lesning av nazi-juristen Carl Schmitt), Slavoj Žižek, Simon Critchley og Alain Badiou.