Inn i vår tid

Vi diskuterer heftig jenters manglende valgmuligheter andre steder i verden. Margaret Skjelbreds noveller minner oss om at det ikke er så lenge siden dette også gjaldt jenter i Norge.

Noe av det store med denne samlingen er at Skjelbreds språklige ­bearbeiding gjør døden håndterlig, skriver vår anmelder. Foto: Adrian Nielsen
Publisert Sist oppdatert

Hadde jeg vinger består av 17 noveller. De er atskilt av fotokunst, en serie illustrasjoner som er nært beslektet, men ulike. Illustrasjonene bidrar derved til å binde samlingen sammen, de stammer fra samme blikk. Mange av dem gjengir enkle blomster gjennom et slags filter, på andre foto tar filteret overhånd; det er som om man ser gjennom et isbelagt vindu. ­Kanskje er det slik erindringer fra barndommen er.

To i én

Selv om Hadde jeg vinger formelt er én samling, fint holdt sammen og innbundet av f­otokunsten, framstår den som todelt. Det hadde vært mulig og kanskje ønskelig å utgi t­ekstene som to samlinger: Én novelle­samling og én ­samling innenfor genren barndoms­erindringer. Men gjennom å utgi også ­fortellingene lengre ut i samlingen som noveller, fristiller Skjelbred seg til å kunne innta ulike posisjoner og innganger i et temmelig konsekvent tidsbilde: et Bygde-Norge som tidfestes til omkring 1940- til 50-tallet.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS