Vil ikke skjerme oss for livets slutt

Håkon Bleken fletter sammen religiøs ikonografi og kunsthistorie på en måte som får oss til å reflektere over menneskelige grunnvilkår.

Oslo 20181108.Kunstner Håkon Bleken besøker Henie Onstad Kunstsenter i forbindelse med sin egen 90-årsdag torsdag. Kunstsenteret presenterer en stor retrospektiv utstilling som viser 96 malerier og collager fra hele Blekens karriere. To av disse er laget spesielt til denne utstillingen.Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Det fantastiske med Bleken er hvordan han gjennom hele sin karriere opprettholder kunstens kontakt med samtiden, skriver vår kunstanmelder. Bleken-utstillingen åpnet på Henie Onstad Kunstsenter denne uka. (Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix)
Kunstfotografering
(2015), gir ingen mytiske dødsforestillinger vi kan drømme oss bort i, men viser fotografier av menneskelig lidelse, deriblant fra holocaust. (Foto: Multifoto AS)
Håkon Bleken, Navnløs triptyk, 1975, Exel Fine Art
Kristus-figuren frigjøres fra dogmet om frelse og gjennomlyses av menneskelig pinsel, skriver vår kunstanmelder om . (Foto: Werner Zellien)
Publisert Sist oppdatert

I det midterste av Håkon Blekens tre malerier Triptych (1975) ser vi en korsfestet Kristus med avisutklipp og historiske fotografier som underlag. Mange av dem dokumenterer krigens grusomhet. Her transformeres Messias til noe vi ikke bare kan betrakte som ikon for et guddommelig offer eller stedfortreder for menneskelige synder: siden underlaget slår gjennom må vi også tenke over hvordan den korsfestede gjennomtrenges av historiske impulser, andre menneskers lidelseshistorie. Kristus-figuren frigjøres fra dogmet om frelse og gjennomlyses av all menneskelig pinsel.

Både frelser, verk og betraktes fanges dermed et sted mellom tro og fordomsfri tenkning. Problemet er briljant visuelt formulert fordi vi ikke kan trekke oss ut av tankerekken om vi først fanges av den. Den smitter.

Vellykket gjenbruk

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS