USA mot Europa
ANMELDELSE: På sitt beste er The Brutalist renskåren filmmagi. Men av og til knaker det i den tunge konstruksjonens sammenføyninger.
IMPONERENDE: Å gestalte den skadede, men ærgjerrige og svakt håpefulle arkitekten Laszlo gir Adrien Brody anledning til å bruke et imponerende register, skriver kritiker Einar Aarvig.
Universal Pictures
«Det er umulig med poesi etter Auschwitz», skrev den tysk-jødiske filosofen Theodor Adorno i 1949. For hvordan kan et romantisk uttrykk beskrive den moderne virkelighetens industri, fremmedgjøring og redsler?
Modernismen som oppstod etter verdenskrigene i forrige århundre kan trygt leses som et ønske om å skape et nytt språk – for arkitekturen innebar det måteholdne bygninger uten ornamenter, rasjonelle konstruksjoner der funksjon trumfer form.
Dette mildt sagt usentimentale sinnelaget har sine motstandere: Den amerikanske forfatteren Tom Wolfe karakteriserte moderne arkitektur som et «glass isvann slengt rett i ansiktet» i pamfletten From Bauhaus to our house fra 1981 – en småspydig ideologisk forløper til dagens Arkitekturopprør.