Skuffende om døde som våkner
Det er knyttet store forventninger til spillefilmdebutant Thea Hvistendahls tidvis vakre film, men den faller for ofte mellom to stoler.
SORG: "På sitt beste lykkes regissøren med å skape scener som drypper av sorg," skriver vår anmelder om Håndteringen av udøde. Her er Anna (Renate Reinsve) med sin døde sønn Elias.
(Foto: Einar Film/Nordisk Film Distribusjon)
Manuset har Hvistendahl laget i samarbeid med den svenske forfatteren John Ajvide Lindqvist. I hans første roman, La den rette komme inn, får mobbeofferet Oscar hjelp av vampyren Eli til å bli kvitt sine plageånder. Boka ble svært populær og senere filmatisert.
Parallelt arbeidet Lindqvist med horror-skapende elementer i novellen Grensen. Da den kom som film i 2018, skrev jeg i Vårt Land at «film som berører, kan ikke alltid være koselig. Av og til må vi tvinges over grensen til det ubehagelige.» I all sin gåtefullhet var dette en høyst original og fascinerende historie om individer som ikke passer inn i våre snevre kategorier.
De døde våkner i Groruddalen