Levende jakt på Jesu gral
Skal du skrive en sang om menneskeheten, skal du skrive en sang om tilgivelse. Wagners «Parsifal», for eksempel.
SMERTE OG LENGSEL: Det lå visdom og menneskelig frykt i stemmen til Franz-Josef Selig, som tolker den aldrende munken Gurnemanz. Munken lengter i smerte etter Parsifal.
Erik Berg
Denne uka (som sist lørdag) slår Den norske opera og ballett på den største tromma og framfører tredje akt av Parsifal, nærmere halvannen time av operaen som i full lengde varer fire og en halv time. Ingen kulisser, sangen og musikken (vidunderlig!) står alene og fjerner seg naturligvis fra Wagners store ideale om et «gesamtkunstwerk», som han kalte det, hvor ord, teater, musikk, myter og filosofi ender opp i en nærmest religiøs enhet. I denne oppsetningen er kulissene borte, det står bom stille på et vis. Men det funker, musikken og teksten driver det framover.
Det gjøres ofte sånn. Noen foretrekker det også sånn. Da forsvinner det pompøse.
Hvor ble gralen av?
Bestill abonnement her
KJØP