Kunsten å dø

Hege Høisæter skaper et bevegende bilde av alderdommen og møtet med døden i Synne Skouens nyskrevne opera Fram.

Fram av Synne Skouen på Den Norske Opera og Ballett. Hege Høisæter som Ameli og Eirik Grøtvedt som sønnen Andreas.
OVERBEVISER: Hege Høisæter når helt ut til publikum i rollen som Ameli i den nye kammeroperaen Fram på Den norske opera.
Publisert Sist oppdatert

Kammeroperaen Fram er del av Ultimafestivalen 2023, og tar for seg møtet med døden og alderdommen med drømmen som verdifullt verktøy. Scene 2 på Den Norske Opera & Ballett veksler mellom virkelighet og drøm hos den eldre kvinnen Ameli: Virkeligheten er den slitsomme alderdommen hjemme i det knirkende gamle trehuset, hvor sønnen Andreas besøker henne og forteller at han skal ha barn. Drømmen er Fritjof Nansens Fram-ekspedisjon mot Nordpolen, hvor Ameli blir sterk igjen og innleder et forhold med polfareren.

Både Nansen og alderdom er noe uvanlig operamateriale, og til tider oppleves det vanskelig å forene dem til en overbevisende helhet. Likevel lykkes operaen godt med å skape situasjoner vi alle kan kjenne igjen fra våre egne liv på et tidspunkt. Amelis forvirring, kanskje demens, portretteres godt gjennom vekslende stemningsleie, desorientering og hennes egen opplevelse av at virkeligheten glipper.

Sønnen Andreas blir troverdig som pårørende, med frustrasjonen og sorgen over moren som forsvinner og fortvilelsen over å ikke kunne hjelpe henne der hun er.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP