Frøken Julie i cowboyland
Kjærlighetsaffæren mellom herskapsfrøkenen Julie og tjenestegutten Jean spilles ut som på liv og død.
L-P Lorentzen/Riksteatret
Mye er sagt og skrevet om August Strindbergs drama Frøken Julie. Og mange av tolkningene har foregått i hodet. I Riksteatrets ferske oppsetning foregår den i kroppen – og i cowboyland.
I halvannen time spilles kjærlighetsaffæren mellom herskapsfrøkenen Julie og tjenestegutten Jean ut som på liv og død, med innslag av sceneshow, bluegrassmusikk og betroelser for åpen mikrofon. Forestillingen er Kristina Kjeldsbergs diplomoppgave i regi fra Kunsthøgskolen i Oslo, og hennes energiske vilje til å skape en nytolkning som når både kropp og tanke, preger helheten så vel som detaljene.
Hillbillyland. Vi er på et gods på landet, som i Strindbergs originalutgave. Det er midtsommeraften – også som hos Strindberg. Men festen foregår nå, i hillbillyland, med friske fraspark, hysterisk «programledelse» og publikum som festdeltakere. Det smeller løs med øl fra kasser, fargerike lyseffekter og fotosessions som til hører. De folkelige innslagene fra sommerfesten fremst på scenen står i kontrast til dramatekstens alvor, de skaper avbrudd, men også forvirring – det er ikke alltid like lett å følge tankegangen som ligger bak. Og kanskje heller ikke like gøy å bli utfordret til å heie og synge som om vi var på barneteater.
Bestill abonnement her
KJØP