Et labilt farsforhold

Korets stemmer former langsomt de brutte akkordene i et klangteppe – musikken er svært vakker men beveger seg også gradvis nedover mot mørket, skriver Sunniva Thomassen om avslutningskonserten til Oslo orgelfestival i 2019.
Korets stemmer former langsomt de brutte akkordene i et klangteppe – musikken er svært vakker men beveger seg også gradvis nedover mot mørket, skriver Sunniva Thomassen om avslutningskonserten til Oslo orgelfestival i 2019.
Korets stemmer former langsomt de brutte akkordene i et klangteppe – musikken er svært vakker men beveger seg også gradvis nedover mot mørket, som om hele koret synker ned i resignasjon, skriver Sunniva Thomassen om avslutningskonserten til Oslo orgelfestival i 2019.
Korets stemmer former langsomt de brutte akkordene i et klangteppe – musikken er svært vakker men beveger seg også gradvis nedover mot mørket, som om hele koret synker ned i resignasjon, skriver Sunniva Thomassen om avslutningskonserten til Oslo orgelfestival i 2019.

Gjennom Bibelens tekster fremstår Gud ofte som mystisk og rett ut uforståelig for sine barn. Salmenes bok av Nils Henrik Asheim belyser denne labile farsrelasjonen gjennom et verk som virkelig viser orgelets og korets mange muligheter. Søndag kveld avsluttet verket Oslo Orgelfestival, med komponisten selv og Kåre Nordstoga på orgel, samt Oslo Domkor under ledelse av Vivianne Sydnes.

Møte med det uforståelige

Nils Henrik Asheim arbeider til daglig som husorganist i Stavanger Konserthus, men er også en produktiv komponist og har i tillegg utmerket seg som arrangør av diverse musikalske begivenheter med orgelet i fokus. Nylig ble han tildelt Kritikerprisen for å stå bak Messiaen Complete, en ni-timers konsert med alle Messiaens verk fremført av noen av Europas ledende organister.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP