«Bare» underholdning
ANMELDELSE: Kan musikalsjangeren si noe fruktbart om verden i 2025?
LEKER SEG: «Emilia Perez», med blant andre Selena Gomez i en av hovedrollene, har fått kritikk for fremstillingen av transpersoner og av Mexico og for den «lette» behandlingen av et nasjonalt traume. Men er det kanskje slik at filmen leker med disse stereotypiene?
Shanna Besson
En ny trend har for lengst truffet verdens lerreter: I skrivende stund går seks musikalfilmer på kino – de fleste av dem er for hele familien. Men når den tretten ganger oscarnominerte Emilia Perez har premiere denne uken, kaster den seg inn i en ny bølge av lerret-syngespill.
Sjangeren har stort sett holdt seg innenfor tradisjonelle rammer - som i Disney-filmer, artistbiografier og versjoner av sceneoppsetninger, men i de siste årene har filmer med sangnumre blitt brukt til å problematisere: I Joker Folie a Deux settes ensomhet og notorisk berømmelse under lupen ved hjelp av en sviskeparade med kjente showlåter. Årets filmfestival i Tromsø satte opp nyere musikaler om aktiv dødshjelp (They Will Be Dust), transkjønnet kjærlighet mellom en hacker og en gruvearbeider (Neptune Frost) og om livet etter en naturkatastrofe (The End).
En stor sjanger
Bestill abonnement her
KJØP