Nyheter

Mellom aktivisme og hvile

Historien om forholdet mellom Martha og Maria er velbrukt i forkynnelsen. Kanskje fordi det er lett å kjenne seg igjen.

Gjestfrihet er en dyptgripende forpliktelse i mange kulturer. Det gjaldt også det gamle Israel, slik det er beskrevet både i Det gamle og Det nye testamentet. «Glem ikke å være gjestfrie, for på den måten har noen hatt engler som gjester, uten å vite det», heter det i Hebreerbrevet.

Tekstverkstedet 15. søndag i treenighetstiden

Jesus og hans disipler var stadig på vandring. De var avhengig av menneskers gjestfrihet der de kom. I begynnelsen av kapittel 10 hos Lukas fortelles det hvordan Jesus sendte ut de 72. De skulle reise to og to sammen, og om de ble tatt imot i et hus skulle de bli boende der og spise og drikke det som ble bydd dem. For en arbeider var sin lønn verdt. (v. 7)

Fulgte skikk og bruk - og Guds vilje

Nå var det Jesus selv som ble budt inn i huset til Martha og Maria. Martha tok umiddelbart sin oppgave som gjestfri vert alvorlig. Hun fulgte skikk og bruk - og Guds vilje.

Maria - på den andre siden - lot vertskapspliktene ligge ved å sette seg ned ved Jesu føtter for å lytte til hans lære. Martha hadde antakelig også mer lyst til å lytte til Jesus enn å streve med matlaging og rydding. Men hun satte pliktene over sine personlige interesser. Ikke rart hun reagerte på søsterens oppførsel.

Jesus anerkjente Marias valg

Overraskelsen var sikkert stor da hennes forespørsel til Jesus om å irettesette søsteren ikke førte fram. Tvert imot anerkjente mesteren Marias valg. Hun våget å slå seg ned sammen med de mannlige disiplene for å bli undervist. Det gjorde hun rett i.

Les også: Bibelkvinnene

Det er bare Lukas som forteller denne lille historien. Han har plassert den mellom et avsnitt der aktivisme står i sentrum, og et avsnitt der det handler om ro. Først fortelles det om de 72 som sendes rundt på bygdene for å forkynne og helbrede. Så kommer historien om den barmhjertige samaritan, der det heter: «Gå du og gjør som ham!»

Stole på Guds inngripen

Etter historien om de to søstrene forteller Lukas hvordan Jesus lærer disiplene å be. Der handler det ikke om egen aktivitet, men om å stole på Guds inngripen.

Både aktivisme og hvile hører med i livet som en etterfølger av Jesus. Men historien om Martha og Maria viser at tyngdepunktet ligger på det siste. Lytte - og hvilestillingen er den gode del, er det ene nødvendige.

Den som lar seg styre av plikt og forventninger kan utvilsomt få gjort mye. Og noen ganger er det viktig å la pliktfølelsen styre. Men uten hvilen og inspirasjonen man finner ved Jesu føtter, blir det tungt å leve på plikten alene.

Søndagsskolen: 4 Maria i Bibelen

Flere av kvinnene Jesus hadde nærmest forhold til, het Maria.

1. Maria, Jesu mor.

2. Maria, søsteren til Martha og Lasarus. Den som salvet Jesus før hans død. Joh 12,3

3. Maria Magdalena. Den Jesus viste seg først for etter oppstandelsen. Joh 20,16

4. Maria, moren til Jakob og Josef Matt 27,56. Antakelig samme som var gift med Klopas. Joh 19,25. Omtales i alle evangeliene i forbindelse med Jesu død og oppstandelse.

Maria er latinsk utgave av det hebraiske Mirjam. (Gresk: Mariam/Maria).

I Norge heter 17.456 kvinner Maria. Maria er det mest utbredte kvinnenavnet i den vestlige verden.

Kilde: Wikipedia

Les mer om mer disse temaene:

Per Eriksen

Per Eriksen

Per Eriksen er pastor i Fredrikstad frikirke og bokanmelder i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter