Kunst

Biskop roser Allah-bønn fra prest

– Som kristen majoritet har vi godt av å bli utfordret.

På Høstutstillingen opptrer Gyrid Gunnes med et performancekunstverk med seg selv i hovedrollen. Hun inviterer publikum til å skrive ned bønner til Allah på papirlapper. Bønnene fremføres så av Gunnes hver søndag de fire ukene utstillingen er åpen. Gunnes er ordinert prest i Den norske kirke. For tiden jobber hun som forsker på Diakonhjemmets høyskole.

LES BISKOPENS INNLEGG PÅ VERDIDEBATT: Bønn på Høstutstillingen

– Hva tenker du om hennes deltakelse på Høstutstillingen, fungerende biskop Anne-May Grasaas?

– Dette er et spennende prosjekt som jeg tror kan åpne opp for bevisstgjøring og refleksjon.

Opplever du det som problematisk at en prest gjør dette?

– Jeg oppfatter at Gunnes ønsker å utforske bønn som en kunstnerisk praksis for dialog. Dette kan være et krevende og overraskende prosjekt for mange. Samtidig tror jeg vi som kristen majoritet har godt av å bli utfordret som del av et moderne flerreligiøst samfunn, svarer Grasaas. Hun er domprost i Oslo og fungerer i Ole Christian Kvarmes sykefravær som biskop – og er med det Gunnes' kirkelige tilsynsperson.

Grasaas forteller at Gunnes har informert henne om deltagelsen på Høstutstillingen.

– Jeg har ønsket henne lykke til.

LES OGSÅ: Performance-prest med bønner til Allah

Utfordre

Til NRK sier Gyrid Gunnes at «det er nok noen konservative kristne som kan bli provosert» av det hun har gjort:

– Men kristne har vært i en majoritetsposisjon i tusen år i Norge. Derfor er det viktig, særlig i dagens kontekst, at vi bruker den posisjonen til å tenke annerledes og se etter andre religiøse praksiser for et fredelig, flerreligiøst samfunn. Dette er et utkast til en slik, sier hun om sin debut som performancekunstner med verket Bønner til Allah.

– Allah brukes av mange kristne om Gud, blant andre arabiske og maltesiske kristne. Men i Vesten er først og fremst Allah brukt om den islamske guden. Jeg vil utfordre om det går an å be på tvers av religiøse grenser.

Gyrid Gunnes er en kjent feministteolog som blant annet har ivret sterkt for at det må bli mer bruk av feminine uttrykk om Gud og andre skikkelser i kristendommen.

LES KOMMENTAREN: Elska og utskjelt

«Uproblematisk»

Jan Opsal er dosent i religionsvitenskap ved Misjonshøgskolen i Stavanger og islamekspert. Han peker på at arabiske kristne har bedt til Allah som Jesu Kristi far siden før Muhammed begynte å forkynne

– I arabiske og mange andre bibeloversettelser står det Allah der det står Gud i en norsk bibeloversettelse. Slik sett er det uproblematisk at kristne ber til Allah. Det gjør millioner av kristne hver dag, sier han.

– Oppleves du det som problematisk at en prest gjør det som Gyrid Gunnes nå gjør på Høstutstilingen?

– Refleksjonene som Gunnes gjør rundt dette virker ganske uklare. Hun sier blant annet: «Men i Vesten er først og fremst Allah brukt om den islamske guden». Dette utsagnet kan fort leses som at hun legger til grunn at kristendom og islam har hver sine guder og at hun nå vil be til den andre guden. Hvis det er noe kristne og muslimer er virkelig enige om på dette feltet, er det at det ikke finnes to guder.

LES OGSÅ: Kapret av Osama og Jesus

Vekke debatt

Juryleder Vanna Bowles sier at religion er en rød tråd blant de 2.200 innsendte bidragene til årets Høstutstilling:

– Performancen hennes er interessant. Hun er en kristen prest som ønsker bønner til Allah. Hun kan ikke fremføre den i kirken, så hun søker en nøytral plattform. Og kunstrommet er et fint sted for et så dagsaktuelt og interessant prosjekt som kan vekke interessant debatt, sier hun til NRK.

Fungerende Oslo-biskop Anne-May Grasaas vet ikke om hun får tid til en tur på Høstutstillingen.

– Søndag er ikke den beste dagen for en biskop, men jeg vil prøve å få det til.

Les mer om mer disse temaene:

Jan Arild Holbek

Jan Arild Holbek

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kunst