Kunst

Performance-prest med bønner til Allah

– Vi må utforske religiøse praksiser for et flerreligiøst samfunn, sier kunstdebutant.

Oslo (NTB-Håkon Mosvold Larsen): Kunstdebutant og prest Gyrid Gunnes ber publikum skrive bønner til Allah på Høstutstillingen, som arrangeres for 127. gang på Kunstnernes Hus i Oslo.

Debutantens prosjekt skiller seg ut blant vevskunst, skulpturer, videoinstallasjoner og bildekunst på utstillingen.

LES KOMMENTAR: Elska og utskjelt

Til daglig er Gunnes doktorgradsstipendiat ved Diakonhjemmet og prest i den norske kirke. Nå debuterer hun også som performancekunstner på Høstutstillingen med performance-kunstverket «Bønner til Allah».

LES OGSÅ: Uenige om grensen for kristen-vitser

– Møter stigmatisering

Kunstverket inviterer publikum til å skrive ned bønner til Allah på papirlapper, som legges i en krukke eller klistres på veggen.

– Jeg har laget dette verket fordi jeg mener vi må utforske religiøse praksiser for et flerreligiøst samfunn. Muslimer møter stigmatisering bare fordi de er muslimer og de må ofte forsvare seg mot beskyldninger om å være ekstremistiske. Jeg som kristen blir ikke møtt med de samme spørsmålene, selv om det er flere eksempler på mennesker som har gjort ekstreme ugjerninger i den kristne guds navn, forklarer Gunnes.

– Jeg kan forstå at minoriteten opplever beskyldningene som frustrerende. Jeg håper dette blir en mulighet for publikum til å se at islam er en religion som skaper trøst, støtte og mening for mennesker på samme måte som kristen tro har gjort det i 1.000 år i Norge, utdyper hun.

LES OGSÅ: Tør ikke spøke med islam

Leser bønnene

Fire søndager fremover vil Gunnes lese bønnene høyt for kunstpublikummet. Etter høytlesningene åpner Gunnes for å prate med publikum i kafeen på Kunstnernes Hus.

– Er det noen bønner du ikke vil kunne lese opp?

– Bønn som sjanger rommer kritikk, raseri, frustrasjon. Jesus på korset ropte jo «Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?» Bønn kan romme så mye. Men direkte hat, hatbønner vil jeg ikke be, svarer performance-presten.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kunst