Kultur

Det nye folkepianoet er digitalt

El-pianoet har overtatt som folkets instrument. Er det en trussel for pianomusikken?

For hvert nye, akustiske piano selges det bortimot 20 keyboard, digitale pianoer eller el-pianoer. Som Vårt Land skrev tirsdag, har salget av akustiske pianoer stupt. Norges største butikkjede for musikkinstrumenter 4Sound selger utelukkende digitale pianoer.

Førstevalg

Per Sviggum selger pianoer hos 4Sound i Oslo. Høysesongen er nettopp over, og stillheten rår i lokalene ved Akerselva. Det pianoet de fleste nå spiller på, er keyboard i prisklassen 4-6.000 kroner. Instrumentene har fullt klaviatur med 88 trykksensitive tangenter. Både slike vektede tangenter og fullt klaviatur, er gjerne kravet klaverpedagoger stiller for at de i det hele tatt skal kunne godta at elevene begynner på et digitalpiano.

- Det digitale pianoet er blitt kundenes soleklare førstevalg, sier Sviggum.

Fordelene kundene etterspør er lavere pris, null vedlikehold og flere bruksområder.

– Dessuten begynner det å låte ganske greit av pianoene. De er mer enn bra nok for de som skal starte med å spille, sier han.

LES OGSÅ: Parkerer pianoer på Oslo S

Flygelpryd

Han viser til et sort Yamaha «stuepiano» som koster 25.000 kroner. Går du høyere i pris kan du få et som har hammere som på et akustisk piano. Det koster 40.000. Ingen av disse har strenger. Lyden er samplet fra akustiske instrumenter. De dyreste har flere samplinger for hver tangent og gir også illusjonen av at hammeren både treffer og slipper strengene.

Det dyreste er Yamahas digitale flygel til 160.000 kroner. 4Sound har solgt 18 slike til kunder i Norge, de fleste private.

Trist retning

Jazzpianisten Eyolf Dale underviser ved Norges musikkhøgskole. Han synes det er hårreisende at noen bruker så mye penger på et digitalt instrument og mener utviklingen bort fra det akustiske pianoet er trist.

– Når barn og unge skal lære å spille utvikler de et forhold til klangen i rommet. De bygger dessuten muskulatur i hender og armer. Det gir dem et fysisk forhold til instrumentet som du ikke vil få til plastikk, sier Dale.

Selv om tangentene er vektede mener han du ikke får en riktig følelse av når tonen starter og slutter.

– Med et akustisk instrument spiller pianoet og rommet sammen, og du kjenner at lyden gjør noe med deg. Kommer lyden gjennom øreklokker eller høyttalere, er det for mange ledd til at jeg klarer å få noen direkte kontakt med det jeg spiller. Det er for mange hindere, sier han.

Slår et slag

Selv vokste han opp med et flygel hjemme. Det var også et el-pinao der, men det var flygelet som ga ham et fysisk og emosjonelt forhold til instrumentet.

– Jeg tror man blir fortere god ved å spille på et akustisk instrument. Jeg håper ikke dette er kunnskap som holder på å bli glemt. Da vil jeg slå et slag for det.

I sin undervisning har Dale med studenter å gjøre som har vokst opp med bare digitale instrumenter og klarer det helt fint.

– Men de ender kanskje opp med annen musisering enn solokonserter. Uansett er det et viktig signal til kulturskoler at de oppfordrer til å spille det akustiske instrumentet. Pianoet er det ultimate instrumentet. Du kan forme uendelige mange emosjoner med ørsmå justeringer. Det er helt umulig med et keyboard. Det har 127 forskjellige styrkegrader der et moderne flygel kanskje har tusenvis, sier han.

Kjøp brukt

Det siste pianoet han selv kjøpte for å ha hjemme, var et Schimmel-piano fra 1970-tallet. Han fikk det for seks tusenlapper på finn.no. Til daglig spiller han på et flygel i en helt annen prisklasse.

– Har du 20-50.000 kroner, får du et bra, brukt piano, sier Dale.

- Men vil det ikke være greit å bruke et digitalt piano for å kunne øve?

– Det er vel ikke fordi det er så praktisk at man driver med kunst og musikk?

LES OGSÅ: Andsnes gikk solo i operaen

Øvingstid

Jorunn Marie Bratlie er førsteamanuensis og Dales kollega ved Norges musikkhøgskole. Hun ser flere sider ved valget av piano. Ved skolen kan studentene boltre seg i klaverer i egnede øvingsrom. På hybel eller i bokollektiv er det ikke lett å kunne øve når man selv vil. Ikke alle har en villa der de kan øver når som helst.

- Et digitalt instrument gir langt større frihet til å øve når man selv vil, sier Bratlie.

Derfor ser hun nytten av det lydløse pianoet. Men hun tror det aldri vil bli noen konkurrent til det akustiske.

– Den akustiske lyden har en rikdom i klangen du aldri vil kunne få på et digitalt instrument.

LES OGSÅ: På denne skolen må alle spille et instrument

Frykter ikke

– Hvilke følger kan det få at det selges langt færre akustiske pianoer?

– Vi som underviser piano har en hovedoppgave i det å presentere elevene for de akustiske instrumentene, lære dem til å lytte til klangene og skjønne instrumentets kvaliteter i fingrene slik at el-pianoene aldri blir noen konkurrent i konsertsalene. Jeg er egentlig ikke redd for at de akustiske instrumentene vil forsvinne, sier hun.

På skoler på lavere nivåer er de digitale instrumentene i bruk. Hun tror likevel at de som er dedikerte musikere uansett vil finne fram til akustiske instrumenter.

– Jeg ser også at musiseringen tar nye uttrykk. Det er en berikelse at man søker nye uttrykk i tillegg til å ta vare på den akustiske tradisjonen, sier Bratlie.

LES OGSÅ: Kulturskolene vil satse mer på talentene

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur