Vi har en plikt til å hjelpe lidende. Ikke til å ta livet av dem

AKTIV DØDSHJELP: Debatten har i stor grad handlet om rettighetene til den som søker dødshjelp, men den bør også handle om hvilke plikter vi har som individer og samfunn.

MORAL: – Det er bred enighet innen de fleste etiske teorier om at enkeltmenneskers lidelser påkaller en moralsk plikt til å hjelpe. Det er denne plikten til å redusere lidelse som er grunnlaget for helsevesenet og andre sosiale institusjoner, skriver Bjørn Hofmann i Senter for medisinsk etikk.
Publisert Sist oppdatert

De som er mot dødshjelp, har en viktig jobb å gjøre i å vise at vi faktisk kan hjelpe folk i deres lidelse, mens de som er for dødshjelp, har en krevende oppgave i å begrunne at lidelsen er 1) viktig nok og 2) sterk nok til at man skal ta liv av folk.

Dødshjelp reiser grunnleggende moralske spørsmål, som vi bør svare på dersom vi skal innføre dødshjelp i Norge, slik et økende antall ønsker. Det er særlig to grunner til dødshjelp vi bør se nærmere på:

1) Selvbestemmelse: Personen ønsker det selv.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS