Teaterstykket står ikke alene, men i en ramme av tro og kristen formidling

HIMMELENS DRONNING: Det at også biskop Nordhaug skriver kronikk, viser at stykket har skapt en mulighet for å trenge dypere inn i den teologiske debatten.

PREMIERE: Biskop Solveig Fiske og dramatiker Jo Clifford i domkirkeruinene på Hamar, i forbindelse med norgespremieren til teaterstykket «Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning».
Publisert Sist oppdatert

Biskop Halvor Nordhaug mener i en kronikk i Vårt Land at teaterstykket «Himmelens Dronning» krysser grensene for hva Guds hus kan romme».

Jeg har vært i god dialog med Teater Innlandet i forkant av fremføringen i tillegg til oversetteren av teksten fra engelsk til norsk. Denne forstillingen og debatten i etterkant har etter mitt syn fremmet noe viktig. Den har belyst at Jesus er en alle kan identifisere seg med, og dermed har stykket fått frem vesentlige aspekter som understreker evangeliets åpenhet. Jeg har vurdert dette som et teaterstykke, og dermed ikke en gudstjeneste eller kirkelig handling. Forestillingen gir seg heller ikke ut for å være en dogmatisk riktig fremstilling av troen.

Enig i at noe er problematisk

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP