Kent Windahl

Kjøpmann, Rema 1000

Torsdag i forrige uke smalt det!

Fra vi åpnet dørene til Rema 1000 Fredensborg klokka 07.00 strømmet kundene inn. Flere var litt ville i blikkene! Skulle ha hermetikk og toalettpapir, og masse annet! Ikke én pakke dopapir! Gjerne 4-5!

Noen kunder ristet på hodet over de andre kundene, noen sto og tømte haugevis av makrell i tomat og leverpostei oppi handlevogna! Midt i varepåfyllingen måtte jeg stoppe opp og se på galskapen!

Trodde jeg ble ranet

Mellom noen reoler der jeg fylte på varer kom det en kunde bort til meg med motorsykkelhjelm, solbriller og en «hals» trukket over munn og nese! Nå blir jeg ranet tenkte jeg, men han lurte bare på hvor vi hadde havregryn.

Mens jeg sto inne på kjølerommet og fylte på melkeprodukter på den fjortende timen på jobb rakk jeg ikke å fylle på nok varer før den andre var tømt! Klokka 21 på kvelden dro jeg hjem! Full av adrenalin etter hva mine ansatte og jeg hadde opplevd denne dagen.

I dagene som fulgte har salget og hamstringen roet seg noe. Folk handler fortsatt mer enn normalt, og prøver å begrense besøkene på butikken. De aller fleste i hvert fall. Noen kommer like ofte som før, daglig.

LES OGSÅ: Professor spår langvarig lockdown i Norge: – Ingen lignende erfaring i vår generasjon

Bekymra for mine eldre kunder

Jeg har snakka med mange kunder. Mange som er redde, mange som føler seg usikre, mange som ikke får med seg all informasjon som legges ut i sosiale medier og nyheter, spesielt de eldre, og kanskje de som bør få med seg alle rådene og forhåndsreglene?

Flere av mine kunder er eldre som er i faresonen hvis de blir smittet. Jeg tenker ofte på det. Får jeg se Arne og Gerd igjen når alt dette har roet seg ned?

Gode naboer som viser omsorg

På fredag fikk jeg besøk av Gerd som skulle ha dopapir. Jeg var tom for dopapir.

Ole, en annen stamkunde, overhørte samtalen min med Gerd om at vi dessverre ikke hadde fått inn dopapir enda etter all hamstringen dagen før, men at jeg kom til å få det inn i løpet av en time eller to. Det Ole gjorde da kommer jeg ikke til å glemme. Han sa: «Gerd, jeg stikker innom butikken om et par timer jeg så kjøper jeg dopapir og kommer opp til deg med det!»

Sånne handlinger viser at det er håp!

En oppfordring til kundene mine

Hvis jeg kan komme med en oppfordring til alle kundene våre, vis medmenneskelighet i disse tider, tenk på naboen, spør om det er noen du kan hjelpe som kanskje ikke burde dra på butikken. Ikke kjøp fem pakker dopapir til deg selv hvis du er frisk og rask. Gi et lite smil og noen hyggelige ord til mine ansatte som står på og jobber sånn at du får mat, og som kanskje er litt bekymra selv. Vær så snill å beholde roen og vær hyggelig mot hverandre.

Klarer vi dette så er jeg sikker på at veien gjennom denne perioden blir mye bedre for alle

LES MER:

Småbarnsmor med hjemmekontor: «Det startet idyllisk, men det varte i bare 20 minutter»

Kirkens Bymisjon: – Det er svært utfordrende for den psykiske helsen å bli overlatt til seg selv?

Psykiatriske pasienter ble sendt hjem etter koronasmitte på Lovisenberg Diakonale Sykehus

Koronaepidemien kan hjelpe på ensomhet, mener psykolog