Slik kan vi gi unge lyst til å lese

BØKER OG LESING: Arbeidet med å øke barn og unges leselyst og lesekompetanse er i motvind, men Lillehammer-skolen kan vise til en positiv utvikling. Vi vil peke på flere faktorer som vi mener har bidratt til de gode resultatene.

LESELYST: – Mens norske elever i gjennomsnitt deltar på 3-4 litteraturarrangementer i løpet av skoleløpet, får elever i Lillehammer-skolen 20. Omfanget og kvaliteten på tiltakene gir effekt i form av leselyst og bedre leseferdigheter, skriver innsenderne. De håper resultatene de har oppnådd kan inspirere flere.
Publisert Sist oppdatert

«Å sikre gode leseferdigheter handler om alt fra demokrati til fantasi: Uten gode leseferdigheter er det vanskelig å delta aktivt i samfunnet. Og uten å lese skjønnlitterære tekster, korte eller lange, blir det vanskeligere å utvikle fantasi og leve seg inn i andres liv og tanker.» Dette er statsminister Jonas Gahr Støres ord, fra august 2023. Oppgaven slik statsministeren ser den er både omfattende og tydelig. På individnivå reduserer nedgangen i lesekompetanse sjansen for å gjennomføre utdanning og få et godt liv, på samfunnsnivå representerer det en fare for demokratiet.

Å styrke lesekulturen og bidra til at flest mulig blir aktive lesere er målet for Leseløft Lillehammer.

Lokalt har vi gjennom flere år jobbet strukturert og forskningsbasert, og vi ser resultater. Vi håper at kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun deler regjeringssjefens mål og har med seg gode verktøy for å nå dem når de kommer til Norsk Litteraturfestival på Lillehammer for å presentere den nye nasjonale leselyststrategien onsdag 29. mai.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP