Skolen og lærerrekruttering
SKOLE: Skal det bli mer attraktivt å bli lærer i skolen, må skolen bli mer attraktiv for elevene. Politikerne bør gi ledere og lærere økt «handlingsrom», først og fremst ved å frigjøre mer tid til alle i skolefellesskapet.
UNDERVISNING: – Skolen er nødvendig, men det som foregår i skolen har trolig alltid vært både dannende og mis-dannende for elevene, det har både bygd dem opp og skadet, skriver innsenderen.
Gorm Kallestad
To av ministrene i regjeringen, Kari Nessa Nordtun og Sigrun Aasland, ble intervjuet i Aftenposten 5. mars. De arbeider med tiltak for å gjøre lærerutdanningen mer praktisk og attraktiv, bl.a. ved å «styrke lærernes handlingsrom … i klasserommet» og rette opp det skjeve «styrkeforholdet mellom lærer og elev».
Både endringer i lærerutdanningen og styrking av lærernes posisjon kan bidra til noe positivt, men er det tilstrekkelig? Ledere og lærere må kunne gripe inn overfor elever som gjør valg som er til skade for dem selv og andre.
Men hvordan bør det gripes inn? En rektor i Bergen forteller følgende om 10 elever i Bergens Tidende 3. mars: De kommer til skolen om morgenen, men velger å vandre rundt i gangene i stedet for å gå til klasserommet for å være med på undervisningen. Er dette elevenes feil? Det bør også spørres slik: Hvilke erfaringer har elevene gjort i de timene de har vært i klassen, og hvordan har disse erfaringene bidratt til at de har valgt å ikke komme til undervisningen?
Bestill abonnement her
KJØP