Polariserende indisk valgkamp
VALG: Nærmere en milliard indere kan stemme i løpet av de seks ukene valget i India varer. Storfavoritten Modi tyr til en gammel og velkjent hindunasjonalistisk politisk strategi.
VALG: Indias statsminister Narendra Modi (på bildet) driver valgkamp og ønsker seg en tredje periode. – Mange indere merker dermed lite til den økonomiske veksten. Og selv om Modi har bygget ut Indias infrastruktur i høyt tempo, med for eksempel mange nye flyplasser og motorveier, så har de fleste indere ikke bil og reiser sjelden med fly, skriver førsteamanuensis Kenneth Bo Nielsen.
Manish Swarup
Det største demokratiske valget i verdenshistorien er i gang. Nærmere en milliard indere kan stemme i løpet av de seks ukene valget varer – imponerende tall som får et amerikansk presidentvalg til å virke som en veldig provinsiell affære.
Den nåværende statsministeren Narendra Modi fra regjeringspartiet Bharatiya Janata Party (BJP) søker gjenvalg, og da valgkampen virkelig begynte tilbake i mars så det ut til at valget mest av alt ville handle om nettopp Modi og alt han hadde fått til gjennom sine 10 år ved makten: om økonomisk vekst og velferd for folk flest; om rask utbygging av infrastruktur; og om Indias rolle som en stadig mer etablert global stormakt. Og om alt det Modi ville oppnå de kommende fem årene hvis han ble gjenvalgt. «De siste 10 årene har bare vært forfilmen», sa en selvsikker Modi. Underforstått at selve «hovedforestillingen» fortsatt lå foran oss. Før valget begynte, var Modi storfavoritt, og den største spenningen var knyttet til om han ville vinne valget stort eller veldig stort.
Hindunasjonalismens tilbakekomst