Pavelig hyrdebrev om dåp
Har biskopene hatt en workshop og fått noen til å sende ut referatet, uredigert?

Marius Timmann Mjaaland
Professor i systematisk teologi og religionsfilosofi, Universitetet i Oslo
Biskopene har kommende søndag bedt alle menigheter lese opp en tekst om dåpen. Den er lang og ufokusert, full av løsrevne påstander, som at «livet fører oss opp og ned», det er «aldri for sent å bli døpt» og «vannet er vårt livsgrunnlag og samtidig en trussel». Men hva vil de si? Hvem skriver de til?
Teologisk er dette en av de svakeste tekstene jeg har lest på lenge, og den sier lite vesentlig om hva dåpen er og hvorfor kirken døper. Er det biskopenes alvor at denne skal leses høyt, og i sammenheng? Er det tenkt som et pavelig hyrdebrev eller et dekret fra kongen?
• LES MER: Knallhardt ut mot Bispemøtets nye dåptekst: – En ubegripelig tekst
Intetsigende og hjelpeløse forklaringer
Hvorfor skal vi døpe? spør biskopene, og svarer selv at det er et mysterium. «Ord strekker ikke til.» Men i neste vending hevder de at dåpen «gir oss del i påskefortellingen», som om de leste høyt fra en barnebibel. Tonen er ikke så rent lite pompøs og belærende, innholdet usammenhengende. Hvordan kan et helt bispe- kollegium skrive slik? Kan det tenkes at de ikke lenger tror – eller tror at noen andre kan tro – at Gud griper inn i dåpen? At noe avgjørende skjer, til frelse? Derfor må de forsøke en rekke andre forklaringer, på hva vi «legger i» eller liker med dåpen, men disse blir stadig mer intetsigende og hjelpeløse.
Brevet er symptomatisk for hvordan Den norske kirke offisielt kommuniserer om dåp og nattverd. Men hvordan ser det ut i en vanlig gudstjeneste? Et forskningsprosjekt under ledelse av Elisabeth Tveito Johnsen på Teologisk Fakultet viser at nesten halve gudstjenesten ofte går med til dåp. Forkynnelsen rettes da til dåpsforeldre og oppfattes tidvis som banal. Gud beskrives som «kjærlig» og «koselig». Eller med biskopenes ord: Det går «opp og ned», men vi har et «håp om at livskreftene er sterkere».
• Her er hele den nye dåpsteksten til Bispemøtet
Tillit til de enkle ordene
I menighetene vi studerte, var de ikke særlig opptatt av hva som skjer i dåpen eller hvorfor. For noen av respondentene handlet det om å få flere medlemmer, flere deltagere i gudstjenesten, kort sagt om popularitet. Er det altså derfor vi døper? For å få hanket inn flest mulig? Er det frykten for minkende bevilgninger og innflytelse som ligger bak?
Det fantes også andre stemmer blant kirkegjengerne, som fortvilte over en over lesset dåpsliturgi og savnet mer substansiell forkynnelse. Kan det være en fare for at menighetens liv og fellesskap kveles gjennom et massivt og overlesset dåpsritual tidlig i søndagsgudstjenesten?
Det menighetene trenger, er ikke flere ord og lengre ritualer, heller ikke ordrike utlegninger, men en tillit til de enkle ordene: Gud frelser fra død og dom. Vi begraves med Kristus, men skal oppstå med ham. Det er altså Guds handling som står sentralt i dåpen, ikke våre ord og «fortolkninger» av den. Det er Gud selv som griper inn, til dom og frelse.
Guds ånd som frelser i vannet
Tilsvarende gjelder for gudstjenesten som helhet, for sakramenter, preken og bønn: Har vi tillit til at vi der kommer frem for den hellige og mektige Gud og ber ydmykt om nåde for hans åsyn, så trengs det slett ikke mange ord for å formidle sakramentenes dybde: Guds Ånd som frelser i vannet. Jesu reelle nærvær (realpresens) som gjør vinen til Kristi blod og brødet til Kristi legeme, slik at menigheten forenes til ett legeme i Kristus, og bærer hans merke i sin midte.
Om bispemøtet våget å redusere dåpens teologi til det helt enkle, kunne de fått sagt det med fire setninger. De kunne trukket frem Confessio Augustana artikkel 9 eller Luthers forklaring. I stedet går de ordrike og kronglete omveier – som altså skal leses høyt, som et formanende hyrdebrev?
Skal prestene eller biskopene si noe substansielt om dåp og nattverd, så er prekenen stedet. Men da må de slutte å si selvfølgeligheter på selvfølgeligheter og heller gå inn på de faktiske utfordringene med å gjenkjenne Guds handling i verden, å leve og dø i Kristus eller å forenes i Ånden. Ordene må få sin egentlige tyngde, og ikke enda lettere letthet.
Mettet med mening
Kanskje er det også tid for en forenklet liturgi, enten for dåp utenom høymesse, eller enda bedre: en felles dåp, av åtte–ti barn, ungdom eller voksne der dette er mulig. Noen menigheter praktiserer dette ved dåp av konfirmanter, men ingenting står i veien for å la barn og voksne døpes på samme måte. Det ville sette nytt fokus på dåpen som inntreden i og feiring av fellesskapet i Kristus. En slik dåpsliturgi trenger ikke mange ord, men den kunne være mettet med mening.
LES OGSÅ:
• Merker «Tania Michelet»-effekten: – Mye høyere dåpstall enn i fjor
• Prest vil ha barnevelsignelse: «Det må ikke være slik at kirken sier dåp eller ingenting»
• Kirkevalget førte til at flere meldte seg ut av DNK i 2019: – Grunn til selvransakelse