Moderne filantropi

Er fremveksten av sosiale medier, økt fokus på å bidra til å skape en bedre verden og bruken av forretningsmessige prinsipper i ferd med å endre måten vi driver veldedig arbeid på?

Publisert Sist oppdatert

Filantropi betyr bokstavelig talt menneskekjærlighet, eller det å være en menneskevenn, og beskriver ofte innsats som blir gjort for å fremme andres beste, uten å fokusere på egen økonomisk vinning. En filantrop har tradisjonelt vært beskrivelsen av en formuende person som donerer penger til gode formål. To av de mest kjente filantropene fra den industrielle tidsalder er John D. Rockefeller og Andrew Carnegie.

På mange måter ser vi i dag en ny generasjon filantroper og en ny type filantropi vokse frem. Tidligere fokuserte en kanskje mest på å donere penger, i dag donerer man like gjerne tid, kompetanse og andre typer ressurser, som teknologi, til gode formål. Videre ser man i økende grad på filantropiske virksomheter som sosiale investeringer og ikke bare en engangsgave man gir til en organisasjon eller et prosjekt. Flere av disse nye filantropene bruker sin erfaring fra næringslivet og er derfor meget resultatorienterte. Resultatene de ser etter er imidlertid ikke primært av finansiell, men heller sosial, art. De er med andre ord opptatt av å løse samfunnsmessige eller sosiale problemer på en langsiktig og bærekraftig måte. En snakker gjerne om dem som starter nye virksomheter, innen denne kategorien, som sosiale entreprenører.

To spennende eksempler på moderne filantropi er Nerd Aid og Ushahidi.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS