Mer trygghet for lærere

SKOLE: Å sikre at lærere føler seg støttet i sitt arbeid er en investering i trivsel og sikkerhet for alle elever.

LOVVERK: Paragraf 9A i opplæringsloven, også kjent som «elevens arbeidsmiljølov», har som mål å beskytte elever mot mobbing, vold, diskriminering og trakassering, både fra medelever og lærere, skriver Ingrid Grimsmo Jørgensen.
Publisert Sist oppdatert

I kronikken «Mer makt til lærerne» (Vårt Land 17.10) uttrykker lærer Jan Jørgen Skartveit bekymring for utfordringene med å opprettholde et trygt og inkluderende læringsmiljø i norske skoler. Skartveit tar opp en problemstilling som blir stadig mer relevant: Lærere som krenker elever. Denne bekymringen er relevant, da det kreves en balanse mellom å beskytte elevenes rettigheter og lærernes rettigheter til å unngå urettferdige anklager.

Med økende kompleksitet knyttet til elevenes atferd, pålegges lærerne et større ansvar. Samtidig vokser forståelsen for viktigheten av trygge læringsmiljøer og sterke lærer-elev-relasjoner for både trivsel og faglig utvikling. Det er derfor viktig å utforske hvilke tiltak som kan bidra til å forebygge slike situasjoner og sikre at lærer-elev-relasjonene forblir trygge og profesjonelle.

Beskytter mot mobbing

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP