Mer lek for de yngste elevene på skolen!
LÆRING: Tidlig læring danner grunnlaget for å klare seg godt i skoleløpet – men måten barna lærer på er også avgjørende.
KLASSEROMMET: – Forskerne innen «playful learning» tradisjonen fraråder instruksjon eller tradisjonell tavleundervisning for de yngste barna, og anbefaler heller en kombinasjon av fri lek og veiledet lek, skriver Ingunn Størksen.
Frank May
I den siste tiden har det vært mye oppmerksomhet omkring innholdet for elevene i første trinn på skolen. Nylig kom delrapport II av evaluering av seksårsreformen fra Bjørnestad m.fl. I denne rapporten kom det fram at barna ønsket seg mer lek på skolen – særlig inne.
En sak i Klassekampen den 25. september beskrev arbeidsmåtene i første trinn på Nardo skole i Trondheim. Her har de innført fast leketime på begynnelsen av dagen for barna. På denne måten tar skolen tilbake intensjonen med seksåringer i skolen som ble innført i 1997. Skolen erfarer at denne arbeidsformen gir tryggere barn som knytter vennskapsbånd og tilpasser seg skolehverdagen. For et fantastisk tiltak!
Tiltaket passer godt med teori og forskning innen «playful learning» tradisjonen. Her finner forskerne at barn helt frem til 8-årsalderen lærer aller best gjennom lek. Barn søker naturlig utfordringer og utforsker sine omgivelser gjennom f.eks. rollelek eller fysisk lek inne og ute. De lærer gjennom erfaring og utforskning uten å tenke på at det er læring de driver med. Leken har i utgangspunktet ingen mål eller intensjon. Likevel lærer barn masse i leken. I tillegg til å gi trivsel og sosial utvikling bidrar fri lek til læring og kognitive utvikling.