Konspirasjonsteorien om den norsk-russiske grensen
GRENSEGANGER: Konspirasjonsteorien om grenseforhandlingene mellom Norge og Russland lever i beste velgående blant russere på Kolahalvøya. Biskopen deres kan ta sin del av æren for det.
SKOLTESAMENE: Den russiske munken Trifon startet kristningen av skoltesamene i Sør-Varanger i 1520-årene. Derfor mener mange russere på Kolahalvøya at området egentlig inngår i den ortodokse kirkes territorium. Fotoet viser den skoltesamiske boplassen og det eldste kapellet fra 1565 i Boris Gleb.
Jens Andreas Friis (1867) / Kulturhistorisk museum i Oslo
I 2020 kom den russiske kirkes overhode på Kolahalvøya med en uttalelse som raskt ble fanget opp av den Kirkenes-baserte, uavhengige nettavisen The Barents Observer. Metropolitt Mitrofans påstander om den norsk-russiske grensen ble nylig gjengitt i Berit Aalborgs kommentar i Vårt Land. På en pressekonferanse i Murmansk hadde biskopen omtalt sin visjon om å utvide den eksisterende ortodokse menigheten i Kirkenes til et storslått åndelig senter. Vel å merke uten at daværende ordfører Rune Rafaelsen var informert.
Begrunnelsen for et slikt signalbygg i grensebyen var at Sør-Varanger historisk sett hadde inngått i den ortodokse kirkes territorium. Biskop Mitrofan gjentok også en gammel konspirasjonsteori om at Russland urettmessig ble fratatt dette området i den norsk-russiske grenseavtalen fra 1826. Hvem er egentlig denne biskopen, hvorfor bør vi bry oss om noe han hevdet for to år siden, og hva bygger han sine påstander på?
Forfatter med tvilsom kildebruk