Kodak-øyeblikk i kirken?
KIRKENS STRATEGI: Vi må arbeide innovativt, både lokalt og nasjonalt, for at folk skal ha en åpen kirke i sitt nabolag. Men kirkens forretningsidé holder.
KODAK: Bjørn K. Bore sammenligner i sin artikkel med Kodak, som nesten gikk over ende fordi deres forretningsidé, analog film, plutselig ble utkonkurrert av digitale medier. Kirken har heldigvis en «forretningsidé» som er langt mer slitesterk, skriver Harald Hegstad.
Erlend Berge
Sjefredaktør Bjørn Kristoffer Bore utfordret tidligere i sommer Den norske kirke til å tenke gjennom sin organisering og strategi i møte med endrede rammebetingelser. En slik oppfordring er høyst betimelig, og jeg kan forsikre at det er gjennomgående tema internt.
For å forstå hvordan og hvorfor Den norske kirke er organisert som den er, må man ty til en form for historisk arkeologi: I kirken ligger lag på lag oppå hverandre, fra ulike perioder i historien. At et nytt lag har kommet til, betyr ikke at lagene under er blitt borte. Her er strukturer og ordninger fra oldkirke og middelalder, fra den lutherske reformasjonen, fra statskirkeordning og moderne demokratiske prinsipper.
Alt dette gjør at kirkestrukturen ikke bare kan være vanskelig å forstå, men også vanskelig å endre. Her støter man lett på usynlige hindringer man ikke visste eksisterte.