Jesu soningsdød på korset
KORSFESTELSEN: Vårt Lands kommentator, Åste Dokka, tar feil. Jesus selv og urmenigheten i Jerusalem tolket hans korsdød som soning for menneskenes og verdens synd. Dette er den sentrale og uoppgivelige hovedforståelsen av Jesu død på korset.
Til høyre: kommentator i Vårt Land, Åste Dokka. Til venstre er maleriet «Den hvite korsfestelsen» (1938) av Marc Chagall.
På vei inn i årets påske fikk Vårt Lands lesere onsdag i den stille uke med seg artikkelen «Hvorfor døde Jesus på korset?» , skrevet av kommentator Åste Dokka. Dokka er en glitrende skribent, som smelter sammen dypsindig innhold og retorisk eleganse til meget lesverdige teologiske kommentarartikler.
Nevnte artikkel inneholder mye stoff det er vel verdt å reflektere over. Men på ett punkt tar Dokka såpass feil at jeg finner grunn til å sette meg til tastaturet for å ta til motmæle. Det gjelder hennes antagelse om at den brutale døden som ble Jesus til del, umiddelbart etter kanskje ikke var vanskelig å forstå, mens dette endret seg innen Det nye testamente ble skrevet: Da NTs «forfattere noen tiår seinere skulle nedtegne det de hadde sett eller hørt om, var [den opprinnelige] klarheten tapt».
Døden kom uforvarende