Grensesprengende bibeltekster og moderne transerfaringer
KJØNN OG BIBELEN: Å inkludere Jesu dobbelte natur, inkarnasjon og oppstandelse blant identitetsoverskridelser som transpersoner gjenkjenner i sine erfaringer, er en operasjon som står i fare for å bli svært spekulativ og subjektiv.
.
Kyle/Unsplash
I et innlegg i Vårt Land 22. februar hevder Frida Ohlsson Sandahl at skeivhet og overskridelse av normgrenser er sentralt i kristen tro, og at flere bibeltekster kan leses som ulike former for trans-erfaringer.
At tekster i Bibelen som handler om fellesskapet mellom mennesker som hører hjemme i kirken, i Kristi kropp, taler om radikale grensesprengninger, er riktig. I Kristus blir dype skillelinjer mellom mennesker nøytralisert og erstattet av en ny enhet. Dette gjelder skiller av etnisk art, det vil si mellom jøder og ikke-jøder, av sosial art, det vil si mellom frie og slaver, og av kjønnsrollemessig art, det vil si mellom menn og kvinner (1 Kor 12,13; Gal 3,28).
Men i Bibelen opphever den nye enheten i Kristus aldri skapelsens orden med de to kjønn, mannlig og kvinnelig.
Bestill abonnement her
KJØP