For passivt om sexundervisning, Brenna!
SEKSUALUNDERVISNING: Elever og lærerstudenter etterspør mer og bedre seksualitetsundervisning. Vil ikke kunnskapsministeren gjøre mer for å sikre at både lærerstudenter og lærere får den kunnskapen og kompetansen de trenger?
OVERGREPSFOREBYGGING: Heldigvis er flere politiske partier i ferd med å innse at sterkere grep må tas for å sikre at alle elever får god undervisning. Men hvorfor viser ikke kunnskapsminister Tonje Brenna den samme politiske viljen? spør Monica Sydgård
Heiko Junge
Altfor mange elever går gjennom skolegangen uten å lære om sex, grensesetting og overgrep. Heldigvis er flere politiske partier i ferd med å innse at sterkere grep må tas for å sikre at alle elever får god undervisning. Men hvorfor viser ikke kunnskapsminister Tonje Brenna den samme politiske viljen?
I sitt brev til Stortinget avviser Brenna et representantforslag om en styrket, helhetlig seksualitetsundervisning. Brenna uttrykker tillit til at universiteter, høyskoler og andre fagmiljøer har relevant kunnskap for å styrke kompetansen til ansatte i barnehage og skole, og viser til rammeplanen for barnehage og læreplanverket.
Brennas argumenter står i sterk kontrast til behovene som flagges i skolesektoren: Elever etterlyser mer og bedre seksualitetsundervisning. Lærerstudentene sier at de ikke får god nok undervisning. Lærerne sier at de trenger mer kompetanseheving for å undervise om seksualitet, grenser og overgrep, og ikke minst – bedre kunnskap om hva de skal gjøre om de er bekymret for et barn.
Bestill abonnement her
KJØP