For passivt om sexundervisning, Brenna!

SEKSUALUNDERVISNING: Elever og lærerstudenter etterspør mer og bedre seksualitetsundervisning. Vil ikke kunnskapsministeren gjøre mer for å sikre at både lærerstudenter og lærere får den kunnskapen og kompetansen de trenger?

OVERGREPSFOREBYGGING: Heldigvis er flere politiske partier i ferd med å innse at sterkere grep må tas for å sikre at alle elever får god undervisning. Men hvorfor viser ikke kunnskapsminister Tonje Brenna den samme politiske viljen? spør Monica Sydgård
Publisert Sist oppdatert

Altfor mange elever går gjennom skolegangen uten å lære om sex, grensesetting og overgrep. Heldigvis er flere politiske partier i ferd med å innse at sterkere grep må tas for å sikre at alle elever får god undervisning. Men hvorfor viser ikke kunnskapsminister Tonje Brenna den samme politiske viljen?

I sitt brev til Stortinget avviser Brenna et representantforslag om en styrket, helhetlig seksualitetsundervisning. Brenna uttrykker tillit til at universiteter, høyskoler og andre fagmiljøer har relevant kunnskap for å styrke kompetansen til ansatte i barnehage og skole, og viser til rammeplanen for barnehage og læreplanverket.

Brennas argumenter står i sterk kontrast til behovene som flagges i skolesektoren: Elever etterlyser mer og bedre seksualitetsundervisning. Lærerstudentene sier at de ikke får god nok undervisning. Lærerne sier at de trenger mer kompetanseheving for å undervise om seksualitet, grenser og overgrep, og ikke minst – bedre kunnskap om hva de skal gjøre om de er bekymret for et barn.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP