Et diskriminerende menneskesyn
THE FEAST OF THE GODS: Det virkelig problematiske er reaksjonene som har kommet etter åpningsseremonien til OL. For hva er det egentlig man reagerer på?
REAKSJONER: En del av åpningssermonien til OL i Paris har fått store reaksjoner, fordi demonstranter tolket den som en parodi på Leonardo da Vincis kjente maleri av Jesu siste måltid.– Det virkelig problematiske er reaksjonene som har kommet. For hva er egentlig man reagerer på, spør innsenderen. Bilde: Skjermdump fra åpningsseremonien (OL i Paris 2024).
Etter åpningsseremonien til OL er det én scene som har skapt sinne og frustrasjon blant kristne verden over: et dekket bord med mennesker med ulike kjønnsuttrykk, stående langs det, og i midten en kvinne med glorie rundt hodet. Manges første assosiasjon er Da Vincis berømte maleri Nattverden. For kristne representerer nattverden det aller helligste: I nattverden møter vi Gud.
Nå er det riktignok ikke nattverden som er utgangspunktet for scenen – bildet er en scene fra gresk mytologi, senere foreviget i maleriet The Feast of the Gods av den nederlandske 1600-tallskunstneren Jan Harmensz van Blijert. Dionysos, gud for vin og festligheter, har samlet guder og gudinner til fest. Dét er scenen. Ikke nattverden. Like fullt har maleriene likhetstrekk, så det er forståelig at en slik forveksling kan skje. Det som forundrer meg er dermed ikke forvekslingen, men hvilke reaksjoner den avstedkommer. Når OL-komiteen, kunsthistorikere og andre med peiling på kunst påpeker forvekslingen, er nemlig bare halve jobben gjort: Det virkelig problematiske er reaksjonene som har kommet. For hva er egentlig man reagerer på?
Fremstille det hellige