Dette kan kirken lære av avisene
DIGITAL KIRKE: Mediebransjen begynte å digitalisere seg for et kvart århundre siden. Mange av erfaringene derfra er nyttige innspill til videreutviklingen av kirkens digitale tilbud.
DIGITALISERING: Kirken kan snappe opp mange gode tips til digitalisering fra medieverden. – Det har vært mye prøving, feiling, grubling og diskusjon i denne bransjen, påpeker Trygve W. Jordheim. Noe som har ført til viktig kompetanse.
Erlend Berge / Ali Zare / NTB
Både Den norske kirke og frikirkene har fått mye skryt for å kaste seg rundt og levere digitalt under pandemien. Nå er samfunnet åpnet igjen, og mange ansatte og ledere sitter med spørsmål om den digitale satsingen framover. Hva, hvordan, hvor mye og for hvem?
Enda mer forvirret var imidlertid norske medieledere på midten av 1990-tallet. Nesten ingen hadde noe nært forhold til internett, og det var veldig uklart hva det kunne brukes til, både da og ikke minst i årene som lå foran. Siden den gang har det vært mye prøving, feiling, grubling og diskusjon.
Her er fem læringspunkter til kirken fra medienes digitale utvikling.
Bestill abonnement her
KJØP