Den usannsynlige fortellingen om motorveien som skulle frelse naturreservatet
NATUR: Naturvernernes egne argumenter ble flådd og vrengt, og deretter pent og pyntelig kastet inn i debatten, slik at vi, miljøbevegelsen, plutselig framsto som fiender av Lågendeltaet.
TRUET: Elvedeltaet ved innløpet til Gudbrandsdalslågen ble vernet i 1990. Nå planlegges en ny firefelts E6 med 110-fart med bro over elvedeltaet og inngrep på begge sider i naturreservatet.
Det var 19. desember 2022. Norges klima- og miljøminister hadde nettopp, tilsynelatende euforisk, signert den historiske naturavtalen i Montreal i Canada. Scenelyset var satt og teppet gikk opp. Man skulle nesten tro at tidspunktet for Miljødirektoratets offentliggjøring av sitt avslag på Nye Veiers søknad om dispensasjon for E6 gjennom Lågendeltaet naturreservat i Lillehammer var skjebnebestemt, eller i det minste politisk bestemt.
Det var en god dag for Espen Barth Eide. Det kanadiske blekket var ikke engang tørt.
Det var ikke en like god dag for Lillehammerordfører Ingunn Trosholmen fra Arbeiderpartiet. Ordføreren uttalte at Miljødirektoratets vedtak var på grensen til absurd. Hun var forundret over at 15 år med planarbeid kunne vrakes av noen saksbehandlere i et direktorat. Riktignok etter at hun og hennes kollegaer i kommunestyret hadde vedtatt en vei som bryter med verneforskriften og naturmangfoldloven. Veien må fram, mente hun.
Bestill abonnement her
KJØP