Deilig er jorden
Jul vekker Human-Etikerne. I år omskrives Deilig er jorden. Nettopp gjenbruk av tittel og melodi feller Tore Sivertsens ellers stemningsfulle tekst.
Forfatteren kaller seg ”juleromantiker”. Julen ved Jesu fødsel var imidlertid lite romantisk. Landet var okkupert, med korsfestelser, få menneskerettigheter og Jesus som flyktning i romjula. I en lignende samtid forfattes Deilig er jorden.
Sangen dukket opp i en tysk julevise 1842. Dansken Ingemann ble i 1850 bedt om å skrive noen gode danske ord til denne schlesiske folkemelodien. Fra 1848 til 1850 herjet ”Treårskrigen” mellom det nordligste Tyskland, Slesvig-Holstein, og Danmark. Til oktober 1850 er krigstid! Ingemann bruker en melodi fra ”fiendeland” og skriver om hvor deilig jorden er og Guds prektige himmel i krigens sluttfase? Tusener er døde på begge sider. Grunn til hat i generasjoner. Er det krigens ofre eller soldater, som kalte hverandre ”fiender”, Ingemann forsonende ser syngende på Paradisveien? Døden forener. Gi oss ”Fred over jorden”. Tekst og samtid gir tolkningsrom.
Ingemanns samtid var mørk, men han ser lys. Tider skal komme og tider skal henrulle. I slekters gang vil historien gjenta seg. Men tonen fra himmelen i sjelens glade pilegrimssang er evig og bryter dødens taushet! Englene sang den først i en verden mørkere enn noe: "Fred over jorden, menneske fryd deg! Oss er en evig Frelser født"! Internasjonalt fra sjel til sjel til nå. Vi er ett siden da.
Bestill abonnement her
KJØP