Å døpe og å lære

UNDERVISNING: Oppdraget om å døpe og å lære er like aktuelt i dag, som før. En kirke som ikke overleverer, vil heller ikke overleve. Kirkelig undervisningsforbund takker for følget, men engasjementet for en organisert undervisningstjeneste stopper ikke her.

OPPLÆRING: – Til kateketen og andre pedagoger: Vær stolt og anerkjenn eget arbeid. Undervisningstjenesten er variert og gir et rikt yrkesliv. Jesus selv underviste, og ikke minst så satte han barnet først i god barneteologisk ånd. På bildet: Trosopplæring i Den norske kirke.
Publisert Sist oppdatert

Med «Lov av 19. juni 1969 om katekettjeneste» oppsto en ny yrkesgruppe – kateketen – i Den norske kirke. Dåpsopplæring og annen kirkelig undervisning var ikke noe nytt, men det å ha egne ansatte med ansvar for undervisningsfeltet var nytt i norsk kirkelig sammenheng. I dag rommer undervisningstjenesten flere stillingskategorier enn kateketen, og det er om lag 700 undervisningsstillinger (hel- og deltid) i Den norske kirke. Med kateketen og andre pedagogers inntog i menighetene, har det skjedd en rivende utvikling i kirkelig pedagogisk praksis og refleksjon både i hverdagskirken og i gudstjenesten.

Organisert katekettjeneste

7. juni 1972 ble Den norske kirkes kateketforening stiftet, kalt Kateketforeningen. Kateketforeningen ble opprettet av 22 kateketer som så behovet for å arbeide for en mer organisert katekettjeneste. Foreningens oppgave var å «ivareta kateketenes interesser, og å styrke kateketstillingen som et selvstendig kirkelig embete». (Kateketenes medlemsblad Kattepusen, nr.1)

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS