Nyheter

Pastor vil bevise at Noah levde

Kåre Skuland skriver bok der han gir kristne argumenter for at historiene de tror på er sanne.

Pastor Kåre Skuland mener prester og pastorer skaper tvil hos unge kristne når de mener de gamle bibelfortellingene kun er myter.

- Hvis det ikke var en historisk Adam og et historisk syndefall, sparker det fundamentet under vår tro om at det er frelse i en gjenopprettelse gjennom Jesus. Gjenopprettelsen er selve kjernen i den kristne tro, sier Skuland, pastor i menigheten Jesuschurch i Oslo, til Fædrelandsvennen.

Nå skriver han bok for å bevise at bibelhistoriene er sanne.

Ikke bokstavelig. I vår publiserte Vårt Land en undersøkelse som viser at et flertall av kristne ledere ikke tror bokstavelig på bibelfortellingene om skapelsen og Noahs ark.

LES OGSÅ: Prester og pastorer tror ikke på bibelfortellingene

Samtidig advarte søndagsskolelærer og filosof Henrik Syse mot å lære barn at Noahs ark er en historisk fortelling:

– De oppdager at «dette stemmer jo ikke», og så slutter de å tro på Gud slik de slutter å tro på julenissen, ittalte han.

LES OGSÅ: Ikke lurt å lære barn at Noahs ark er en historisk fortelling

Gir ut roman. Skuland er ikke enig.

– En prest kan godt stikke hodet i sanden og si at disse historiene ikke er noe problem for ham. Men faktum er at for svært mange unge, tenkende kristne mennesker er det et problem hvis dette bare er myter, sier Skuland.

Boken han jobber med er en roman som skal gi kristne argumenter for at historiene de tror på er sanne.

- Lærebøker er preget av at disse historiene er myter. Jeg vil vise at det er mye vitenskap som bygger opp under det vi tror på. Jeg vil vise at det vi som kristne tror på ikke er overtro. Det er høyverdige tanker som kan stå seg i en debatt, sier han til avisen.

DISKUTÈR: Er det viktig for troen at alle fortellingene i Bibelen er historisk korrekte?

Støtter seg på Rohl. I boken viser han til den britiske egyptologen David Rohls arbeider. Rohl mener flere personene som omtales i første mosebok er historiske, og sier han kan identifisere bibelske personer som Abraham, Moses og David i andre kilder enn Bibelen.

Skuland er over gjennomsnittet interessert i problematikken og har blant annet skrevet boken Den svakeste dør hvor han bruker krimsjangeren til å kritisere darwinismen.

– Ofte er det vi kristne som må forsvare hvorfor det skulle finnes en skaper, men faktum er at det er mange flere ubesvarte spørsmål for en som tror på evolusjon, sa Skuland til Vårt Land tidligere i år.

LES OGSÅ: MF-rektor: Ingen motsetning mellom vitenskapen og Bibelen

Mirakler. Kåre Skuland tror ikke det styrker troen når kristne ledere forsøker å forene naturvitenskap og kristen tro ved å si at teoriene innen naturvitenskapen stemmer, mens bibelhistoriene er myter.

- De tillater at mye av trosgrunnlaget forvitrer, men tror samtidig at troen vil bli stående. Men det viser seg at det blir den ikke hvis du tar bort sannheten i disse historiene, sier Skuland til Fædrelandsvennen.

LES OGSÅ: Jarle Waldemar: Jeg har ikke noen grunn til å tvile på Bibelen

Samtidig påpeker han at det blir vanskelig å være kristen hvis man ikke kan akseptere mirakler og at Gud griper inn i historien.

– Hvis alt skal ha en naturlig forklaring, vil jeg ikke kalle det kristendom lenger, i hvert fall ikke i klassisk forstand. Da er det bare en filosofi med et godt budskap, sier Skuland.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter