Over lik

På sitt beste utforsker Det Norske Teatrets Macbeth ondskapens meningstomhet på en meningsfull måte.

Speilbildene som flimrer over gulvet der handlingen utspiller seg spør subtilt, men virkningsfullt: Når er noe sant, og av betydning? Shakespeares Macbeth gir allikevel rom for mer kompleksitet omkring det onde enn det som kommer fram i forestillingen på Det Norske Teatret.
Publisert Sist oppdatert

Mørke lar seg lett forveksle med dybde. Vi har en tendens til å ta ondskap for innsikt, smerte for sannhet, vold for virkelighet – ikke uten grunn: Disse sidene ved det menneskelige er vanskelig å vedkjenne seg, og har alltid vært forsøkt fortrengt. Når vi endelig våger å utforske ondskapen, kan det oppleves som at vi trenger inn i noe mer ekte.

Det er utvilsomt viktig å ­undersøke mennesket og makt­enes skyggesider. Allikevel lurer jeg på om vi ofte undervurderer hvor vanskelig det lar seg gjøre på en interessant måte?

LES OGSÅ: Å høre på en sprukken stemme

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS