Når drømmer brister

Laila Goody løfter en forestilling som står i fare for å miste grepet om publikum.

Der Atle Antonsen skraper i overflaten, evner Laila Goody å gi et innsyn i menneskesinnet og skape noe gjenkjennende som rører, mener vår anmelder om teaterstykket En handelsreisendes død.
Publisert Sist oppdatert

Trond Espen Seim har et sikkert kort på hånden når han regi­debuterer med En handelsreisendes død. Arthur Millers tekst fra 1949 er treffende tidløs og grip­ende i sin skildring av en manns fall for egne livsløgner. Forsøket på å opprettholde fasaden ­etter hvert som den rakner, byr på noen av teaterhistoriens kanskje mest smertefulle øyeblikk.

At Seim har valgt seg Atle ­Antonsen i hovedrollen som Willy­ Loman, er på ingen måte et like trygt kort. Antonsen er vel ­bevandret innen komedien, og har kommet seg helskinnet gjennom roller på film så vel som i Operaen. Nå kan han også føye teatertragedie til CV-en sin.

Denne gangen føles det dess­sverre som om Nationaltheatret heller barnet ut med badevannet. Det overraskende hovedrollevalget klarer hverken å gå i dybden eller tilføre karakteren noe nytt. Slik mister også stykket som helhet noe av sin kraft. Det kan virke som om Antonsen ikke helt stoler på teksten, eller­ sin egen evne til å formidle ­demonene som river i karakterens ­indre. Vi blir mer presentert for en tilstand fra start til slutt, enn en kamp og en reise. Dermed klarer vi heller aldri helt å heie på ham.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP