Brutal kjærlighet

Tortur, avkappede kroppsdeler og voldtekt. Sarah ­Kanes 20 år gamle teaterstykke føles sørgelig aktuelt.

Jonas Strand Gravi som Robin (foran), Thorbjørn Harr som Graham og Birgitte Larsen som Grace i Nasjonaltheatrets oppsetning, som har en anbefalt aldersgrense på 18 år.

Det ryktes at publikum både har spydd og besvimt under Sarah Kanes teaterstykke ved tidligere oppsetninger. Ordene og handlingene som springer ut av Renset trigger kanskje et sensasjonslystent publikum, men handler om så mye mer enn det. Den ytre handlingen kan like gjerne sees som et bilde på hva som rører seg i menneskets indre.

Scenograf Gintaras Makarevicius har kledd Nationaltheatrets hovedscene i kalde, hvite fliser – et laboratorielignende åsted som skapt til å trigge frem traumer. Omgivelsene fungerer mer som et rom for publikums assosiasjoner, enn som kulisser for karakterenes bevegelses­arrangementer. Slik settes også tonen for en fragmentarisk forestilling, fjernt fra ­illusjonsteatret, men der ­regissør Oskaras Koršunovas ofte velkjent ­signatur, de drømmeaktige og musikalsk komponerte ­scenene, får ta plass. ­Enkelte ganger fremstilt som rene ­tablåer.

Ekspresjonist

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP