«Alice i Vidunderland» har et scenebilde man kan miste pusten av

Et fyrverkeri av en forestilling som bobler over av tøys, og brikker man prøver å sette sammen for å finne mening.

###
På Nationaltheatret spilles det opp til elegant fjas og ellevill frykt, skriver vår anmelder. Her er Henrik Horge som Sparesset, Marika Enstad som Kløver To, Herman Bernhoft som Kaninen og Hallvard Holmen som Haren.
På Nationaltheatret spilles det opp til elegant fjas og ellevill frykt, skriver vår anmelder. Her er Henrik Horge som Sparesset, Marika Enstad som Kløver To, Herman Bernhoft som Kaninen og Hallvard Holmen som Haren.
Publisert Sist oppdatert

Man ramler ned i et hull – og det åpenbarer seg en eventyrverden. Utgangspunktet er såre enkelt og samtidig genialt. Når Nationaltheatret skrur til sin egen versjon av Alice i Vidunderland, ser de mulighetene til ytterligere magi som ligger i «urfortellingen». De absurde ingrediensene er allerede en del av vår bevissthet: Kjeksen som gjør henne stor, flasken hun drikker av for å bli liten, filurkatten og den onde hjerterdronningen.

Regissør og manusforfatter Mads Bones evner å legge seg tett nok på originalen til at vi kjenner oss igjen. Samtidig skaper han nye situasjoner vi kan relatere oss til: Det er dekket til langbord på scenen der Alices konfirmasjonsselskap finner sted. En stotrende far som prøver å sette ord på følelser og tanker om å slå ut i full blomst, topper kleinhetsskalaen. For Alice (Kjersti Tveterås) er flukten fra virkeligheten kjærkommen når den hvite kaninen kommer løpende.

LES OGSÅ: 150 år etter blir vi ikke ferdige med fortellingen om Alice

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS