Helsedirektoratet med ny taktikk mot røyking

Årets nyttårskampanje for røykfritt liv retter oppmerksomheten mot positive sider ved røykeslutt framfor å skremme med helseskader forårsaket av røyking.

Publisert Sist oppdatert

Helsedirektoratets kampanje «Din røykeslutt» lanseres onsdag og er utarbeidet i samarbeid med røykere og tidligere røykere. Historier fra virkeligheten om det å bli røykfri, er det sterkeste virkemiddelet i kampanjen.

– Gjennom samtaler med røykere og eks-røykere har vi fått innspill om hva de trenger for å slutte og for å fortsette å holde seg røykfrie, sier avdelingsdirektør Hilde Skyvulstad i Helsedirektoratet til NTB.

Årets kampanje skal gå på TV og i digitale kanaler fra 8. januar, der mennesker som har opplevd røykeslutt, deler sine erfaringer. Til sammen skal det være sju ulike filmer. Hovedmålgruppa er dagligrøykere og tidligere røykere i alderen 40 til 65 år.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP