Peter Halldorf: «Det kirken er fullstendig alene om»

ESSAY: Nattverden er paradisets måltid. Og derfor også takksigelsens.

MESSE: Dersom Peter Halldorf ikke skal delta på messe med nattverd senere på dagen, gjør han det i forbindelse med morgenbønnen sin.
GUDS RIKE: – Troen på at Guds rike har brutt inn i verdenshistorien, skaper den distinkt kristne forståelse av tiden, skriver Peter Halldorf.
Publisert Sist oppdatert

Det er ikke til å undres over at evkaristien – nattverden, av det greske ordet for «takksigelse» – utgjorde brennpunktet i den urkristne gudstjenesten. Her fløt takknemligheten over. I noen fortettede øyeblikk var tiden opphevet – i det måltid som strekker seg inn i fremtiden.

Nattverden er paradiset måltid. Hver gang vi feirer den, foregripes Jesu ord til disiplene: «Dere skal få spise og drikke ved mitt bord i Guds rike.» I evkaristien forenes vi med Kristus og hans rike. Her smaker vi den dagen da hele verden skal fylles av lovsang.

Ikke fordi vi vender oss bort fra verden, men fordi vi her lar verden bli gjennomlyst av det riket som allerede har gjort sitt nedslag i tiden. I takksigelsens måltid bærer vi derfor hele skaperverket frem for Gud, og besvarer kallet til å forvandle verden.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP