Med øyne store som tallerkener

Kunstnerne Karoline Hjorth & Riitta Ikonen har plassert eldre mennesker ute i det fri der de hører hjemme. Dekket av greiner, mose eller tang er de allerede en del av kretsløpet.

Publisert Sist oppdatert

Det er kognitive og emosjonelle kvaliteter ved naturprosesser som utvider hvordan vi tenker om oss selv og verden – som når kunstneren finner en trestokk som ligner på et menneske.

Tankerekker er abstrakte og fjernet fra den konkrete verden, tror vi gjerne, men er de egentlig det? Og må slike prosesser nødvendigvis foregå i et menneskehode? Ideer som dette melder seg raskt når jeg ser den poetiske og vakre utstillingen Earth, Wind, Fire, Water på galleri F 15 på Jeløya utenfor Moss. Alle verkene fordyper seg i naturforløp som, i en eller annen form, også flettes inn i det menneskelige.

Ebba Bohlins størrelsesmessige beskjedne aluminiumskulptur Loss of Information (2020) er et nøkkelverk, slik sett, for utgangspunktet var en trestokk kunstneren fant som minnet om et menneske. Her har hun inkludert et ansikt i gjenskapelsen av stokken for å minne oss om at det er rest av menneske i naturen og omvendt.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP