Nå lar vi stjernene synge

Et synthetisk danseband, en harpe med guttekor, Bach-kor fra ­Japan og England fra Bodø er overraskelsene i årets julemusikk. Ellers er mye – heldigvis – ved det gamle.

Reportasje

Stjernene i våre julemusikk-anmeldelser går fra 1 til 6 (beste)

Fra seter til katedral

Album: Folkemusikk

Gunnar Idenstam med flere
Folkjul II – A Swedish Folk Christmas  
BIS
Anbefalt spor: «Polska»
Stjerner: 6
«Det varmeste og vakreste» 

SVENSK TILSTAND: For 13 år siden kom den vidunderlige Jul i folkton med blant andre Sofia Karlsson og et knippe av Sveriges «riksspelmän». To år etter allierte Gunnar Idenstam og hans S:t Jacobs Kammarkör seg med blant andre Sofia Karlsson og ga ut plata Folkjul. Nå er oppfølgeren her. Med disse albumene har du noe av det varmeste og vakreste av svensk folkemusikk og deres rike meloditradisjon knyttet til julen.

Mens Jul i folkton låner stemning fra fäbod og gläsbygd, insisterer Gunnar Idenstam med sitt orgelspill og vidunderlige korklang på musikkens ­katederalkvaliteter. Under de høye hvelvinger gjør imidlertid både kveding og felespill seg praktfullt gjeldende og drukner ikke i orgel og kor. Mange julealbum gir deg enda en utgave av kjente toner. Her finner du garantert mye nytt.

ARNE GUTTORMSEN

Fransk jul

Album: Klassisk 

Cantique de Noël, julens sanger.
Fransk musikk for juletiden – fra Berlioz til Debussy.
Choir of Gonville & Caius College, Cambridge, dir: Geoffrey Webber-Delphian
Naxos Norway
Anbefalt spor: 1 + 4
Stjerner: 5
«Enkelt vakkert» 

DEN GODE FØLELSEN: Fransk jul med engelsk collegekor? – flott! Et kor som til daglig tjener gudstjenestelivet hjemme, er er også kjent for sine julealbum. Her er det ro og fred, snøen daler, på et vis - i Paris. Det spenner fra Adams Julesang til Debussy, gjennom et par sekvenser fra Camille Saint-Saëns til dels glemte og veldig vakre juleoratorium og ikke så glemte Berlioz Kristi barndom. Den som liker utfordringer, får det ikke her. Det er et flott og stort kor, dempet orgel og solister som ikke har behov for å markere seg og helhjertet knuse helheten, som så ofte ellers. Det er den slags julekonsert jeg ønsker å gå ut med i kroppen når jeg skal hjem etter julegudstjenesten. Det er bare tilforlatelig stemningsfullt og enkelt vakkert.

OLAV EGIL AUNE

Jul nå 

Album: Klassisk 

Advent Live
The Choir of St. John's Cambridge,
Dir Andrew Nethsingha.
Signum Classics /BBC Recording/Naxos Norway
Anbefalt spor: 15
Stjerner: 5
«Lyttemusikk»

NY GLØD: Mange blir tørre i munnen når en tukler med julesangene og med fryd og frisk «fortellerglede» lager nåtidige arrangementer, som gjør sangene­ ugjenkjennelige, i hvert fall litt. The Choir of St. John's ­Cambridge fremfører juleverker av noen av de beste komponistene, stort sett engelske, fra vår tid og i sin sjanger – suverent og vakkert fremført under katedralhvelv i St. John's, toner som gløder av glede, dveler ved mysteriet og beveger seg fra stille sus til overveldende kuling. Verkene tar som regel utgangspunkt i tradisjonelle sanger og gir dem nye «farger» – dette er lytte­musikk, såre tilnærmelig (om noen skulle skremmes av ordet) og umiddelbart åpnende. Jesusbarnet er nå, dette vår tids blikk på mirakelet. Vi kan ikke selv dø i gammel vane, heller.

OLAV EGIL AUNE

Gammelt og godt 

Album: Klassisk 

Bach – Music for Christmas
Dresdner Kreuzchor, Dresdner ­Philharmonie, Holland Boys Choir, Netherlands Bach Collegium med flere. Solister Arleen Augér, Annelies ­Burmeister, Peter Schreier, Theo Adam med flere.
Brilliant Classics 95853 – elleve CD-boks/Naxos Norway
Anbefalt spor: 8 (CD 1)
Stjerner: 6
«Juleoratorium i toppklasse.»

NYUTGIVELSE: Brilliant Classics kjøper opp gamle, gode innspillinger og gir dem ut til sympatiske priser. I denne boksen med elleve CDer, har de funnet frem til et Juleoratorium fra 1974, med Dresdner Kreuzchor og Philharmonie, ledet av Martin Flämig. Med tenoren Peter Schreier som evangelist og bassen Theo Adam, topper de en fremførelse som er full av energi og fleksibilitet. I den fantastiske bass-arien Großer Herr und starker König, er det få som måler seg med Theo Adams kraftfulle tolkning. Julen var en hektisk tid for Bach, boksen inneholder også en serie med kantater for advent og juletid, og én CD viet til orgelverk og variasjoner over julekantatene, spilt av Stefano Molardi.

LARS O. FLYDAL

Jul til gull 

Album: Klassisk 

Verbum caro factum est. A Chrismas Greeting
Bach Collegium Japan,
Masaaki Suzuki (dirigent), Masato ­Suzuki (orgel)
Naxos Norway
Anbefalt spor: 2 + 5
Stjerner: 6

RENT OG RAUST: Herlig og hellig jul, dette er årets klassiske utgivelse. Bach Collegium Japan og Masaaki Suzuki er kjent for sine kritikerroste og høyt dekorerte innspillinger av Johann ­Sebastian Bachs samtlige kantater, over 50 CD-er som setter standard. Den «lyse» tilnærmingen har gjort at «den gamle» har nådd langt. Bach Collegium Japan holder også julekonserter, fjorårets konsert er årets innspilling. Det er en renhet og en raushet her – tradisjonelle julesanger fra det klassiske repertoaret og julemusikk ellers, med innslag av Louis-Claude Daquins muntre og «barnlig» forventningsfulle orgelklassiker Noël (Jul)– 1757, orgelstykker, lekende spilt av organisten Masato Suzuki. Bach Collegium Japan synger med sedvanlig indre kraft og meningsfylt eleganse. Nærmere ­kommer en neppe en høytidsstemt, klassisk, juleplate.

OLAV EGIL AUNE

Til peishyggen

Album: Klassisk/kor 

Knabenchor collegium iuvenum Stuttgart
Christmas Lullaby 
Forlag Carus
Anbefalt spor: Fröhlich soll mein Herze springen
Stjerner: 4
«Guttekor med varme» 

BRITISK KORMUSIKK: Julemotetter fra renessansen og opp til vår egen tid er samlet på Christmas Lullaby. Tittelen vitner om en rekke innslag av britisk kormusikk, men her mangler dessverre John Rutter og David Willcocks sine klassikere det drivet og løftet som vi ­finner i for eksempel King's College sine innspillinger. Likevel er det en utrolig fin ro og varme i klangen til dette tyske gutte­koret – særlig merkbar i frem­føringene av Bach, Hassler og Crügers komposisjoner. Dette er ikke perfekt, men det er en ærlig plate, der styrken ligger i spenningen mellom det skjøre og mektige. Det treffer i hvert fall mitt hjerte.

HEIDI MARIE LINDEKLEIV

Dualistisk jul 

Album: Klassisk/folketoner 

Fauna vokalkvintett 
Ljos
2-L
Anbefalt spor: Et lidet barn så lystelig/Haugebonden
Stjerner: 5
«Eleganse»

LYS OG MØRKE: Fauna er fem kvinnelige sangere med bakgrunn i jazz og klassisk, som har skapt egne arrangementer av tradisjonsrike julesanger. Ljos presenteres som en mørketidsplate, og coverteksten understreker at julen ikke bare er en feiring av den kristne høytiden, men også av at solen ­endelig har snudd. Denne symbolistiske tolkningen av sanger som kretser rundt at Gud kom fra himlens høye slott ned til vår arme jord, er et paradoksalt og interessant tidsvitne. Uansett: Her formidles ­kulturbærende sangskatter av ­elegante stemmer, det hele perfeksjonert av 2-L. Iblant blir klangbildet for søtt og forsiktig etter min smak, til gjengjeld kommer gåsehudøyeblikk­ene lett når Fauna viser hvilken fylde og styrke de er gode for. En vakker plate.

HEIDI MARIE LINDEKLEIV

Suverent, men ...

Album: Klassisk

A Renaissance Christmas
The Sixteen
dir Harry Christophers
Coro/Naxos Norway
Anbefalt spor: 
14
Stjerner: 4
«Mangler indre engasjement. »

STÅR PÅ SPILL: Harry Christophers og elitekoret The Sixteen er trofaste julesangere. I år er det renessanse-julen som på spill – Orlando de Lassus, Thomas Tallis, William Byrd, Jan P. Schweelinck, Tomás de Victoria og mange flere, kjente som ukjente. Det er som Harry Christophers sier på omslaget – «julen er kjærligheten og håpets høytid, det lå i hele renessansens bevissthet – komponistene har levert noe av sitt beste». Kirkemusikk, nitid utarbeidet, et filigransarbeid, som i flammende kraft når de beste gjør det. The Sixteen er blant de beste. Men noe står på spill her. Det er perfekt gjennomført – men jeg leter litt etter det indre engasjementet.

OLAV EGIL AUNE

Juleeplefriskt

Album: Klassisk

Er heißet Wunderbar
Julemusikk av Bach, Graupner, Fasch og Telemann  
Barokkanerne, dirigent Alfredo ­Bernardini , solister Berit Norbakken Solset, Marianne Beate Kielland, Anders J. Dahlin og Halvor F. Melien
Lawo Classics
Anbefalt spor: 16
Stjerner: 5
«Glitrende solistprestasjoner.»

KANTATER: En barokk-juleplate med en god idé – og en utførelse på høyt nivå. De fire barokkomponistene – Bach, Graupner, Fasch og Telemann – skrev alle julemusikk, men hadde også en annen fellesnevner: Da Thomas-kantor Johann Kuhnau døde i 1722, var alle kandidater til den prestisjefylte stillingen i Thomaskirken i Leipzig. Datidens suksesskomponist Georg Friedrich Telemann toppet listen, så fulgte kirkemusikeren Johann Graupner, kapellmester Johann F. Fasch – og 37-årige Johann Sebastian Bach. Etter litt om og men, falt de tre første fra, og Bach fikk stillingen. «Når vi ikke kan få den beste, må vi ta den middelmådige», klaget byrådet – klage­sangen stilnet etter hvert.

Barokkanerne leverer tre kantater (til advent og jul), og en konsert fra ­Telemann. Nytt og interessant repertoar, engasjert musisering – og mange solistprestasjoner å juleglede seg over.

LARS O. FLYDAL

Harpeklang

Album: Klassisk

Ellen Bødtker, harpe, Sølvguttene/VoiceOver og Strings Unlimited
Harpeklang i vinternatt
ESB Records
Anbefalt spor: 10
Stjerner: 4
« Vakkert og meditativt.»

ORIGINAL KOMBINASJON: Harpist Ellen Bødtker har samarbeidet mye med Sølvguttene, nå har de laget juleplate sammen. Dette er en litt alternativ juleplate, selv om den har kjente ting som «Stille natt», «Panis Angelicus» og «Deilig er jorden». Men kombinasjonen harpe og kor (med innslag av strykere) er original, en stillfarende og nesten litt meditativ tilnærming til julemusikken. Albumet har også flere nyskrevne melodier av Ellen Bødtker, til tekster av blant annet Gunvor ­Hofmo og Sigbjørn Obstfelder.

Kombinasjonen guttestemmer og harpe har ikke potensial for stor pondus, men de her dyrkes et vart og enkelt uttrykk, med raffinert harpespill som det bærende element.

LARS O. FLYDAL

Tysk jul

Album: Klassisk/tidligmusikk

Margaretha Consort
A German Christmas
dirigent Marit Broekroelofs
Naxos/Naxos Norway
Anbefalt spor: 4
Stjerner: 4
«Julemusikk fra 1600-tallet.»

TIDLIG BAROKK: Det nederlandske ensemblet Margaretha Consort har tatt for seg julemusikk fra tidlig-barokken, med heltysk program fra komponister som Praetorius og Schütz. Tidlig­musikk-ensemblet har en forfinet og nøktern tolkning, som tross et litt forsiktig uttrykk etterlater det en sympatisk nærhet til mer og mindre kjente ­barokkomposisjoner.

Her finnes fine soloprestasjoner, som i «Maria durch ein Dornwald ging», og kammerkoret har god klang. Men det mangler litt spenst og fremdrift, selv om mange fine blåsearrangementer gir et løft. I flere sanger får koret støtte av orgel, som er godt balansert opp mot koret, som i «Von Himmel hoch».

LARS O. FLYDAL

Sprek barokkjul 

Album: Klassisk

Bachchor/Bachorchester Mainz, ­dirigent Ralf Otto
Juleoratoriet  
Naxos/Naxos Norway
Anbefalt spor: 1 og 8 (CD 1)
Stjerner: 5
«Nok et Juleoratorium verdt å lytte til. »

KLASSIKEREN: Bachs Juleoratorium er all julemusikks mor. Det finnes utallige innspillinger, årets bidrag kommer fra Mainz Bachchor og Bachorchester. Bachs bidrag er ren gudstjenestemusikk, det to og en halvtimes verket består egentlig av seks kantater som starter med 1. juledag og slutter med Hellig tre kongers fest på nyåret. Det er ikke dumt å spre dem utover i riktig rekkefølge, men vi tåler dem godt også som innledning til julen.

Mainz-ensemblet leverer en frisk og fjærende fortolkning, som har både overskudd og engasjement i fremføringen. Det er friskhet allerede fra ­åpningskoret, der blåserne sprer gnister over den mektige innledningen – og spensten holder seg oppe. Jevnt gode solistprestasjoner, og et klart og åpent lydbilde får du også.

LARS O. FLYDAL

Enkelt er best

Album: Jazz

Knut Reiersrud og Iver Kleive
Natt i desember
KKV
Anbefalt spor: 
«Jeg synger julekvad»
Stjerner: 4
«Tonedannende »

GJENHØR: Trioen bak «Natt i desember» har vært med å prege vårt jule-soundtrack i en mannsalder. Reiersrud & Kleive kan regnes som en trio på grunn av produsenten Erik Hillestads merkbare hånd på spakene. Når «Natt i desember» har klanger fra både katedral og karavanserai er det i kjent Hillestad-ånd.

Få kan mane fram så sterke samklanger fra kontraster som de to ringrevene. Allerede i første spor er fingerfølelsen der fra strenger og orgelpiper. Sporene som varmer best, er de enkleste. «Jeg er så glad hver julekveld» er gitarplukket fryd uten de mange glissandoer som dominerer annet gitarspill. På «Jeg synger julekvad» kobles slikt spill med heftig eggende skarpklang fra orgelet. Det er svingende julefryd. «Bjelleklang»-sporet burde vært holdt utenfor.

ARNE GUTTORMSEN

Kler rollen 

Album: Vise/salme

Odd Nordstoga og Det Norske Kammerorkester
Jul
Universal Music
Anbefalt spor: 
«Maria på veg»
Stjerner: 5
«Julete»

JULESTEMNING: Med røtter og dialekt fra Vinje i Telemark, kler Odd Nordstoga rollen som formidler av den tradisjonelle norske jula perfekt. Dette er så langt fra amerikansk glitter og stas som det vel er mulig å komme.­ Fra før har Nordstoga gjort stas på jula med TV-serien «Jul i svingen»­ og plata Strålande jul sammen med Sissel Kyrkjebø.

Denne gangen har han med seg Det Norske Kammerorkester, et av verdens beste i sitt slag. Her er snø, granskog og julestemning med «Nissens song» og «Fire roser uti snøen». Men også påminnelser om julas kristne innhold, i sanger som «Eg synger jolekvad», «Maria på veg», «Det hev ei rose sprunge» og «I denne søte joletid».

Den britiske komponisten Peter Warlock er med på vinbyggjens ­musikalske julefeiring, med flere utdrag fra Capriol-suiten. Da blir det plutselig litt mindre Vinje-julete, men det fungerer bra, det også.

OLAV SOLVANG

Ikke for den passive 

Album: Klassisk/folketoner

Helga Johanne Størdal og Trio ­Serafin
Julefred over jorda
Lød
Anbefalt spor: «Hvis»
Stjerner: 3
«Intenst» 

MED NERVE: Hvordan høres julestemning ut i Venezuela, Vietnam, Polen, Palestina? Et innblikk får vi på platen Julefred over jorda. Helga Størdal synger med egalitet og nerve, en sårhet og energi som understrekes av instrumentalistene fra Trio Serafin. Uttrykket kler tekstene, som forteller både om stallen i Betlehem og vår tids båtflyktninger. Denne ­musikken vil meg noe, og det er umulig å være en passiv lytter. Men det blir litt for intenst, og når jeg sitter med ørene på stilk i min egen stue, henger jeg meg også lett opp i skjønnhetsfeil – en del kunne trolig vært ryddet vekk av lydteknikerne. Jeg skulle gjerne hørt det hele i konsertformat. Jeg er ikke i tvil om at det ville vært sjeldent gripende.

HEIDI MARIE LINDEKLEIV

Du var ikke på konserten, dessverre 

Album: Blues/rock

Adam Douglas
An American Holiday – Live from Nordstrand kirke  
Compro Records
Anbefalt spor: «Everyday Will Be Like A Holiday»
Stjerner: 4
«Ubalansert»

ANSTRENGT: Etter at Adam Douglas vant stjernekamp i fjor, er vel de fleste enige­ om at mannen kan synge. Live-­albumet bærer preg av ujålete musikkglede. Likevel tar jeg meg i å tenke at det antageligvis ville vært bedre å delta på konserten enn å sette på albumet. Det ­føles som om An American Holiday foregår et annet sted og at jeg ikke er der. Det har med lydbildet å gjøre, som oppleves litt slitsomt, men også graden av intensitet i vokalen, som kan bikke mot det anstrengte.­ Kanskje er det jeg som ikke helt er med på notene i hvordan amerikansk jul skal høres ut, men det blir rett og slett litt mye hjemme i stua. Uttrykket på studio­albumet Douglas kom med tidligere i år var langt mer stilsikkert og balansert.

LIVE LUNDH

Forglemmelig Clapton

Album: Rock

Eric Clapton
Happy Xmas
Bushbranch/Surfdog
Anbefalt spor: «Silent Night»
Stjerner: 3
«Samme spor.»

SLENTRENDE: Eric Claptons 24. studioalbum er hans første jueleplate, og vil ikke bli husket blant hans beste. Den selvlagde covertegningen av en nisse, lover ikke det beste. Heldigvis er innholdet bedre: En 14 låter lang reise i gammel og nyere julemusikk som «Silent Night», «White Christ­mas», «Away In A Manger», «Have Yourself A Merry Little Christmas» og «For Love On Christmas Day».

Sistnevnte er en helt OK nyskrevet julesang, men ingen kandidat for Den store julesangboka. Claptons versjon av «Jingle Bells» er til minne om den svenske artisten Avicii, som den engelske superstjernen hadde stor sans for. Clapton gjør egentlig bare det han alltid har gjort; med sin slentrende stil og karakteristiske stemme og gitarspill, uten at hverken han eller julesangene tilføres noe nytt.

OLAV SOLVANG

Ruster ikke

Album: Pop

The Monkees
Christmas Party
Rhino
Anbefalt spor: 
«Jesus Christ»
Stjerner: 4
«Snål blanding.»

HYGGELIG GJENHØR: De gjen­levende 60-tallsheltene Micky Dolenz, Michael Nesmith og Peter Tork, overrasket i 2016 gamle fans, sikkert også noen yngre folk, med det overraskende bra 50-års-jubileumsalbumet Good Times! Nå er oppfølgeren, julealbumet Christmas Party, her! Det er blitt en litt snål, men dønn sjarmerende, blanding av gamle og nye julesanger. Tradisjonelle «Angels We Have Heard On High», og ikke fullt like tradisjonsrike «Wonderful Christmas­time» fra 1980, signert Paul McCartney, suppleres med nyskrevne bidrag fra Andy Patridge (XTC), Rivers Cuomo og Adam Schlesinger (Weezer). Schlesinger produserer også, og bidrar til at dette høres ganske så festlig ut!

Den avdøde sjarmøren og Monkees-­vokalisten Davy Jones ­dukker også opp, i to gamle opptak.

OLAV SOLVANG

Nissefest

Album: Danseband

Kjell Vidar's 
Julefest på låven 
Grappa
Anbefalt spor: «Sjømannsjul på Hawaii»
Stjerner: 2
«Bismak»

NISSEFEST: Det er kanskje like greit at Kjell Vidar's styrer helt unna krybben og Jesus på sin musikalske låvefest. Selv om jeg er åpen for modernisering av tradisjonelle sanger, ville sannsynligvis «Et barn er født i Betlehem» pakket inn i synthetisk dansebandmusikk, blitt vanskelig å fordøye.

Om Jesus glimrer med sitt fravær, så er både nissen («Julenissen kommer i kveld», «På låven sitter nissen», «Den gamle nissen» og «Hei tomtegubbe»), «Snømannen Kalle», Napoleon («Napoleon med sin hær»), Rudolf («Rudolf er rød på nesen») og tyven («Tyven Tyven») invitert til juledans på låven.

At Kjell Vidar’s for lengst har knekt danse­bandkoden, kan ingen ta fra dem.

OLAV SOLVANG

Vårt Land anbefaler

Mer fra: Reportasje