Hvordan kunne to så ulike størrelser som hippiekulturen og konservativ kristentro finne sammen? Peter Svalheim har skrevet bok om Jesusvekkelsen, og mener det er på tide å ta den frem fra glemselen.
Hvordan kunne to så ulike størrelser som hippiekulturen og konservativ kristentro finne sammen? Peter Svalheim har skrevet bok om Jesusvekkelsen, og mener det er på tide å ta den frem fra glemselen.
Hans Erik Schei var med i Guds Fred-miljøet i Oslo og sang i visegruppa Kari Hansa & Gregers Hes, som stod for noen av Jesusvekkelsens lydspor. – Vi snakket i overskrifter, vrælte ut sanger og var offensive. Det ble sagt at vi var kirkens svar på AKP (m-l), sier Schei.
Hans Erik Schei var med i Guds Fred-miljøet i Oslo og sang i visegruppa Kari Hansa & Gregers Hes, som stod for noen av Jesusvekkelsens lydspor. – Vi snakket i overskrifter, vrælte ut sanger og var offensive. Det ble sagt at vi var kirkens svar på AKP (m-l), sier Schei.
Jesusbevegelsen var rett på sak og ville gjøre Jesus synlig ute i gatebildet. Derfor hengte de opp plakater, på samme måte som de mer politisk engasjerte hengte opp plakater av sin helt, Che Guevara.
Jesusbevegelsen var rett på sak og ville gjøre Jesus synlig ute i gatebildet. Derfor hengte de opp plakater, på samme måte som de mer politisk engasjerte hengte opp plakater av sin helt, Che Guevara.
Før Jesusvekkelsen var det ikke slik at man spilte gitar i Trefoldighetskirken. 
Jesusvekkelsen fylte kirken kveld etter kveld med en type musikk som slo an blant unge mennesker. På det meste var nærmere 2.000 mennesker i kirken, ifølge Peter Svalheim.
Før Jesusvekkelsen var det ikke slik at man spilte gitar i Trefoldighetskirken. 
Jesusvekkelsen fylte kirken kveld etter kveld med en type musikk som slo an blant unge mennesker. På det meste var nærmere 2.000 mennesker i kirken, ifølge Peter Svalheim.
I Norbygata på Grønland i Oslo var det både kollektiv, fellesskap og arbeid rettet mot «avvikerungdom». Huset hadde vært misjonshus. Jesusbevegelsen fikk bruke huset, pusset opp og det ble et miljø der mange kom og gikk.
I Norbygata på Grønland i Oslo var det både kollektiv, fellesskap og arbeid rettet mot «avvikerungdom». Huset hadde vært misjonshus. Jesusbevegelsen fikk bruke huset, pusset opp og det ble et miljø der mange kom og gikk.
Forsiden av det amerikanske magasinet Time 21. juni 1971 skrev om «The Jesus Revolution» som vokste fram. Saken ble lest, og noen lurte: Kommer Jesusvekkelsen til Norge?
Forsiden av det amerikanske magasinet Time 21. juni 1971 skrev om «The Jesus Revolution» som vokste fram. Saken ble lest, og noen lurte: Kommer Jesusvekkelsen til Norge?
Guds Fred-miljøet stod sentralt i Jesusvekkelsen i Oslo. Her fra Fredens Bolig på Krokskogen i 1978.
Guds Fred-miljøet stod sentralt i Jesusvekkelsen i Oslo. Her fra Fredens Bolig på Krokskogen i 1978.
Jesusbevegelsen var preget av fellesskap, musikk og kollektivliv. Bildet er fra en Guds Fred-samling i januar 1977.
Jesusbevegelsen var preget av fellesskap, musikk og kollektivliv. Bildet er fra en Guds Fred-samling i januar 1977.

Da Jesus ble synlig på 1970-tallet

De gikk ut på gaten med fargerike klær, gitar og et åpent sinn og ville følge Jesus i praksis. Så forsvant de. Finnes det spor etter Jesusbevegelsen i dag?

Publisert Sist oppdatert

Et kjærestepar sniker seg gjennom gatene på Grønland i Oslo. Det er en junimorgen for 46 år siden. De stopper opp ved en vegg, dypper kosten i tapetlim, smører den hvite guffa utover og klistrer opp en plakat. Mannen som er avbildet, bærer et kors. Under står det: «En skikkelse fra fortiden. Nutidens hjørnesten. Hvem er han, mannen fra Nasaret».

Kjæresteparet er Hans Erik «Hes» Schei og Anne-Brit Sture, som senere skal bli mann og kone – to av 40 studenter fra Diakonhjemmet som er ute denne natta. De blir tatt av politiet, som tvinger dem til å helle ut tapetlimet, men lar dem gå. Når studentene beveger seg hjemover den morgenen, henger det 2.000 Jesus-plakater over hele byen.

– Det syntes jeg var et fint syn. Jeg hadde en lengsel etter Gud, og ville gi uttrykk for det, så folk kunne få høre om Jesus, sier Schei i dag.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP