Nyheter

Visjon Norge har fått avslag på klage: Må ut med 250.000 kroner

Jan Hanvold ville ikke godta gebyret fra Forbrukertilsynet og klaget saken til Markedsrådet. Nå er konklusjonen klar.

– Markedsrådet har avvist klagen fra Visjon TV & Webshop (Visjon). Dette betyr at selskapet må betale overtredelsesgebyret på 250.000 som Forbrukertilsynet har ilagt dem, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet.

Markedsrådet har nylig behandlet klagen fra Visjon. Selskapet, som er heleid av den kristne TV-kanalen TV Visjon Norge, fikk i april en kraftig smekk fra Forbrukertilsynet for sin markedsføring av kosttilskuddet Chaga.

Chaga «styrker immunforsvar, er betennelses- og virushemmende. Viktig i disse tider!», het det i reklameannonsen som blant annet lå ute på Facebook-siden til TV Visjon Norge i mars. Annonsen ledet til kanalens nettbutikk der produktet selges.

Det fikk Forbrukertilsynet til å reagere. De mente markedsføringen var egnet til å villede forbrukere med hensyn til produktets effekt, og aggressiv på den måten at forbrukernes frykt for å bli smittet og syk av koronaviruset, utnyttes. I april slo de fast at markedsføringen er et brudd på markedsføringslovens § 6, jf. §§ 7 og 9, og ila dem et overtredelsesgebyr på 250.000 kroner.

Slik ble det annonsert på Facebook-siden til TV Visjon Norge tidligere i år. Chaga «styrker immunforsvar, er betennelses- og virushemmende. Viktig i disse tider!», het det i reklamen for kosttilskuddet.
Slik ble det annonsert på Facebook-siden til TV Visjon Norge tidligere i år. Chaga «styrker immunforsvar, er betennelses- og virushemmende. Viktig i disse tider!», het det i reklamen for kosttilskuddet. Foto: Skjermdump.

Klaget saken til Markedsrådet i mai

Det ville ikke Visjon godta. I mai klaget de derfor vedtaket til Markedsrådet.

«Nå er vi anklager for å ha solgt kosthold med aggressiv markedsføring. Noe som ikke stemmer, og vi går imot dette forlegget på kr 250.000. Dette er tatt fullstendig ut av proporsjoner», skrev Jan Hanvold på Facebook-siden sin da vedtaket ble kjent i april. Han er styreleder og pastor i TV Visjon Norge.

I vedtaket fra Markedsrådet gjengis kanalens anførsler mot vedtaket.

Visjon bestrider blant annet at markedsføringen var aggressiv og rettet seg mot koronaviruset. De påpeker at det ikke ble benyttet spesifisering av virus eller illustrasjoner som gir grunnlag for dette. Innlegget ble re-publisert i en tid på året hvor influensa ofte forekommer. De påpeker også at det i realiteten er ingen som har kjøpt produktet som følge av markedsføringen. Markedsføringen antyder dessuten ikke på noen måte at den reduserer smitte av korona, eller noe annet virus, mener kanalen.

– En utnyttelse av en alvorlig situasjon i samfunnet

Klagen blir avvist av et enstemmig markedsråd.

– Å gi villedende inntrykk av at kosttilskudd kan beskytte mot koronaviruset er et alvorlig brudd på markedsføringsloven. I tillegg mener Markedsrådet, på samme måte som Forbrukertilsynet, at markedsføringen var aggressiv og egnet til å påvirke forbrukernes dømmekraft, sier Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet.

I vedtaket til Markedsrådet, heter det blant annet: «Etter Markedsrådets vurdering innebar den konkrete markedsføringen en utnyttelse av en alvorlig situasjon i samfunnet. Frykten for smitte, sykdom og død som følge av koronaviruset er etter Markedsrådets vurdering av en slik alvorlighetsgrad at den er egnet til å nedsette forbrukernes dømmekraft overfor helsekostprodukter som markedsføres som «virushemmende» og «viktig i disse tider». En slik utnyttelse utgjør etter Markedsrådets vurdering en utilbørlig påvirkning, som vesentlig reduserer forbrukernes evne til å treffe en informert beslutning».

Styreleder Jan Hanvold mener fortsatt at overtredelsesgebyret er «tatt fullstendig ut av proporsjoner».

– Det er helt vanvittig at vi skal betale 250.000 kroner for at vi har uttalt at Chaga er «viktig i disse tider». Vi har overhodet ikke nevnt koronaviruset i vår markedsføring, så vi opplever kravet som totalt urimelig. Vi mener overtrampet ikke var spekulativ og at vi burde fått en advarsel i stedet for et overtredelsesgebyr. Dette viser hvor korrupt Forbrukertilsynet er. De gjør akkurat det som passer dem, noe som går på rettssikkerheten løs, sier han.

LES MER:

Innsamlingskontrollen gransket Visjon Norge fant «ingenting å reagere på»

Visjon Norge vil anmelde Dagens journalist

Jan Hanvold: «Vi får ta hverandre i handa, vi da, vi som ikke tror på koronavirus»

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter