Mediene bidrar til islamfrykt
Norske medier har en uforholdsmessig stor og skjev dekning av islam, viser funn i et omfattende forskningsprosjekt ved Universitetet i Oslo. – Mediedekningen bidrar til fremmedfrykt, mener prosjektleder.
Organisasjonen Stopp islamiseringen av Norge (SIAN) demonstrerer foran Stortinget i 2013. På plakatene står det «Nei til islam. Ja til demokrati» og «Islam skaper konflikter og strid». Et nytt forskningsprosjekt om medier og religion viser at mediedekningen av islam er skjev og ofte blir fremstilt i et konfliktperspektiv. Det bidrar igjen til fremmedfrykt.
Larsen, Håkon Mosvold
I fjor sommer ble det delt et bilde på en norsk Facebookgruppe som satte sinnene i kok hos mange islamskeptikere. Bildet viser tilsynelatende flere kvinner som sitter på en buss, ikledd den heldekkende, religiøse klesdrakten burka. Bildet spredte seg raskt, og mange uttrykte sin avsky for islam i kommentarfeltene. Ironien ble påpekt etter kort tid av oppmerksomme nettsurfere. Bildet viser ingen kvinner i burka, bare tomme busseter.
Skjev mediedekning
Professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo, Knut Lundby, bruker episoden som et illustrerende eksempel på mange nordmenns holdninger til islam, når han ønsker velkommen til den avsluttende konferansen i et omfattende skandinavisk forskningsprosjekt om medier og religion.
Bestill abonnement her
KJØP