– Jeg håper jeg hadde båret korset for ham

Kjell Ingolf Ropstad håper han kommer seg igjennom stortingsproposisjonene før skjærtorsdag, så han får feiret påske med datteren på tre år.

Min tro

– Noe av det som griper meg mest ved påskefortellingen er jubelen over at Jesus er stått opp, sier KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad.

Da han vokste opp pleide familien å feire påske på ski-gudstjeneste på Evje i Agder. Der sang de alltid salmen «Han er oppstanden».

– Jeg husker at jeg som liten var veldig sikker på at Jesus hadde dødd og stått opp igjen. Jeg minnes den store tryggheten over å vite at Jesus hadde vunnet over døden. Det håpet har jeg tenkt mye på de siste ukene også. Håpet om at livet ikke slutter ved døden er en enorm trygghet, også i denne spesielle tiden.

Identifiserer seg med Peter

Barne- og familieministeren sier han er fascinert av at disiplene ikke kjenner igjen Jesus etter at han har stått opp fra graven.

– Ofte kan jeg føle det er krevende å tro at Jesus finnes. Da er det en slags trøst at de som så miraklene og undrene likevel synes det var vanskelig å tro på at han hadde stått opp, at de ikke kjente igjen stemmen hans. Da kan jeg tillate meg selv å tvile jeg også.

Ropstad sier han alltid har trøstet seg med tanken på Peter, som nektet for at han kjente Jesus.

– Jeg har tenkt på den Bjørn Eidsvåg-sangen, om at jeg hadde stilt opp for Jesus hvis jeg hadde vært der. Jeg håper at jeg hadde båret korset for ham. Men jeg hadde nok blitt redd, slik som disiplene. Det fine er jo at Jesus elsker dem og tilgir dem med åpne armer likevel.

Feire hjemme med familien

Denne påsken blir annerledes for Ropstad, slik det blir for alle andre nordmenn.

Det blir ingen hytteturer eller skiturer, men hjemmepåske. Han håper det skal gi familien mer tid til å gi oppmerksomhet til påskefortellingen.

– Vi har ei jente på tre og et halvt år, og vi har lyst til å gå gjennom påskefortellingen dag for dag med henne. Påskebudskapet kommer kanskje enda tydeligere frem, nå som vi ikke har alt mulig annet vi skal gjøre. Nå prøver vi å finne ut hvordan vi kan feire nattverd hjemme, for eksempel. Jeg håper jeg kommer meg gjennom alle stortingsproposisjoner og vedtak før skjærtorsdag, så det blir litt påskefred.

---

Min påsketro

  • Gjennom påsken publiserer Vårt Land intervjuer med mennesker som foreteller om sin påsketro.
  • Onsdag 8. april: Kjell Ingolf Ropstad, leder i KrF og barne- og familieminister.

---

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Ingeborg Bergem

Ingeborg M. Bergem

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Min tro