«Respektløst», «upassende» og «trist». Kritikken har haglet etter at seks rødkledde aksjonister fra Extinction Rebellion forsøkte å ta seg inn i gudstjenesten 1. påskedag i Skien kirke. Den omstridte aksjonen ble anført av teolog Ellen Hageman kledd i prestekjole. Med seg hadde hun et kors som det var festet døde dyr til. Formålet deres var å demonstrere mot tap av natur og artsmangfold.
Det er ikke første gang gudstjenester er blitt forsøkt avbrutt av både prester og andre som ønsker å nå fram med sitt budskap.
– Jeg synes klimaaksjonen i Skien har klare paralleller til blant annet Børre Knudsens, Ludvig Nessas og Per Kørners abortkamp, sier Merete Thomassen, førsteamanuensis i liturgikk ved Det teologiske fakultet (TF) på Universitetet i Oslo.
På 80-og 90-tallet brukte trioen sterke virkemidler for å få oppmerksomhet for sin motstand mot abortloven og mot kvinnelige prester og biskoper.
Bergens Tidende omtalte en av episodene slik:
Mai 1993: «Abortprestene Per Kørner, Ludvig Nessa og Børre Knudsen ble kjørt bort av politiet etter at de forsøkte å trenge seg inn i Hamar domkirke like før vigslingen av Rosemarie Köhn i går. Nessa knuste også en leirkrukke med 30 små plastdukker tilsølt med ketchup på kirketrappen for å markere sin protest mot abortloven.»
Aksjonistene, som var ikledd prestekjole, klarte imidlertid ikke å forstyrre selve gudstjenesten. De ble stanset av politiet, skrev avisen.
Ble båret ut av domkirken
Et tiår senere ble vigslingen av Olav Øygard til biskop Nord-Hålogaland bispedømme forstyrret av en av de samme aksjonistene.
November 2014: «Iført gul refleksvest gikk presten og abortmotstander Per Kørner fram mot alteret og satte seg ned like ved kong Harald ved vigslingsgudstjenesten i går. Kørner ble motvillig båret ut av domkirken av to sivilkledde politimenn, før gudstjenesten fortsatte som normalt. Episoden fant sted under nattverden», skrev Vårt Land.
Kørner gjennomførte en lignende demonstrasjon ved bispevigslingen av Halvor Nordhaug i Bergen i 2009, iført en gul refleksvest med bibelsitatet «Da jeg bare var et foster, så dine øyne meg» på ryggen.
Førsteamanuensis Merete Thomassen mener teolog Ellen Hagemann har mer til felles med de tre abortaksjonistene, enn bruken av sterke virkemidler. Hun synes de også tiltar seg en profetisk rolle hvor de forsøker å synliggjøre det som er galt i kirken og samfunnet.
– Å være et kristent menneske er iblant å ha profetiske oppdrag. Når vi ser at noe er hakkende galt og ingen gjør noe med det, så kan det være nødvendig å si tydelig ifra. Motstandskampen under andre verdenskrig, da prestene la ned sine embeter i protest mot naziregimet, er et godt eksempel på dette, sier hun.
Men Hageman bommer hun når hun tilsynelatende går inn i en profetrolle for å løfte fram klimasaken, mener Thomassen.
– Det er ikke sånn at ingen ser at klimaet og naturen er truet. Det finnes masse gode krefter i verden som tar klima og naturen på dypeste alvor, og det jobbes med dette på mange plan.
Thomassen mener at også Nessa, Knudsen og Kørner feilet da de framsto som en profetisk røst i kampen mot abort.
– Det er jo ingen som mener at det er veldig bra med abort, og også denne tematikken jobbes det med. Å tilta seg en rolle som profet som ser noe ingen andre ser, er noe jeg synes er vanskelig per se. Man bør vise lite større ydmykhet, for som regel er det mange som har sett noe, sier hun.
Det er ikke sånn at ingen ser at klimaet og naturen er truet. Det finnes masse gode krefter i verden som tar klima og naturen på dypeste alvor
— Merete Thomassen, førsteamanuensis i liturgikk ved Det teologiske fakultet (TF) på Universitet i Oslo
[ Biskopen reagerer på omstridt kirkeaksjon: – Noen trodde det var terrorister som kom ]
– Burde informert
Gyrid Gunnes er teolog og førsteamanuensis ved VID vitenskapelige høyskole, i tillegg til å være performance-artist. Hun har flere ganger brukt sterke virkemidler i kirkerom.
Sammen med andre fra Tromsø Kristelige Studentforbund har Gunnes har sluppet heliumballonger i regnbuens farger under en gudstjeneste for å protestere mot kirkens behandling av skeive. Under Høstutstillingen i 2014 leste hun opp bønner til Allah i prestekjole. Hun har også vært presten som fikk sin gudstjeneste avbrutt av en aktivist. Dét synes hun var ubehagelig. For samtidig som hun forstår Extinction Rebellion sitt engasjement, mener hun de har oversett noe vesentlig i forberedelsene til aksjonen.
– De hadde verken løpesedler eller plakater som viste hvem de var. Det er kanskje lett å tro at de er gjenkjennelige med de røde kappene, men det at folk ble redde viser jo at mange ikke er kjent med aksjonsgruppen, sier Gunnes.
Hvis presten i tillegg hadde vært informert, tror hun aksjonistene hadde fått en helt annen mottagelse.
– Hvis jeg var prest kunne jeg sagt at dere får to minutter til å si budskapet deres, sier Gunnes.
I tillegg tror hun aksjonistene hadde hatt en fordel av å i forkant presentere aksjonen for kritiske stemmer.
– Slik kunne de oppdaget strukturelle svakheter i fremførelsen av budskapet.
Gunnes sier at hun heller ikke forstår hvorfor de valgte å avbryte en gudstjeneste i kirken som jo er enige med dem om at det er viktig å handle for å bremse klimaendringene.
– De har hatt appell i Oslo domkirke, de har blitt invitert inn til kirkens offisielle arenaer. Da er det uhyre dumt å få en fiende som egentlig ikke er fienden din.
– Kan Extinction Rebellion gjøre noe nå i ettertid for å rette opp inntrykket?
– Kanskje de kunne hatt en samtalekveld med Skien menighet. Etter «Bønner til Allah» inviterte jeg til samtale hvor folk kunne komme og si hva de mente om det. Noen syntes det var flott. Noen var veldig kritiske
Alterbøker revet i stykker
Thomassen sier at hun i utgangspunktet har sansen for markeringer i kirken som innebærer sterke virkemidler, og begrunner det med at gudstjenesten er et sted med «ekstremt store spenn».
– Enhver søndagsgudstjeneste er en feiring av Jesu oppstandelse, noe som er teologisk komplekst. Det kan gi rom for å tale kritisk og profetisk mot ødeleggende sider ved vår tilværelse. En gudstjeneste trenger ikke å være et høystemt forløp uten forstyrrelser, utdyper hun.
Selv har hun vært vitne til såkalte profetiske handlinger hvor for eksempel alterbøker er blitt revet i stykker, og synes det har fungert i den aktuelle settingen.
Det samme kan hun ikke si om søndagens klimaaksjon i Skien kirke.
– Jeg har inntrykk av at flere som var til stede syntes aksjonen var en skremmende opplevelse. Noen trodde det handlet om terror. Jeg synes ikke hensikten helliger middelet i dette tilfellet, sier Thomassen, som understreker at hun kun kjenner til saken fra media.
[ KrF-topper ut mot miljødemonstrasjon: – Respektløst og nesten ikke til å tro ]
Sex-stunt i kirken
I nyere tid har flere enn teologer gjort seg bemerket med aksjoner i kirker. Med søndagens klimastunt får Thomassen også assosiasjoner til de noe utradisjonelle klimaaktivistene fra Fuck for forest. I 2011 ble de dømt for seksuelt krenkende og uanstendig adferd i Oslo domkirke.
På Kristi Himmelfarts dag samme år simulerte tre av dem sex ved alteret i Oslo domkirke under en gudstjeneste.
Fuck for forest sa at de med demonstrasjonen ville vise sin støtte til presten Einar Gelius for den behandlingen han har fått av kirken, skrev avisen.
I en pressemelding i forkant av rettssaken beklaget aksjonistene episoden.
– Vi håper at kirkens folk kan tilgi oss fordi det beklageligvis skjedde på Kristi Himmelfarts dag. Det eneste vi ønsket var å spre kjærlighet. Kjærlighet til naturen, skrev de, ifølge VG.
To av de tre aksjonistene fikk en bot på til sammen 16.500 kroner for sex-stuntet.
[ Politiet har startet etterforskning av Extinction Rebellion-aksjonen i Skien ]