Erobret Afrika med øl

Bryggerigiganten Heineken er blitt en global suksess. Mye av selskapets overskudd hentes i Afrika, til en høy pris for afrikanerne, ifølge forfatter av kritisk bok.

Journalisten Olivier van Beemen (foran) avslører i boken Heineken i Afrika hvordan selskapet har samarbeidet med totalitære regimer, diktatorer og minst én krigsforbryter. Etter planen vil boken foreligge på engelsk i år.
Journalisten Olivier van Beemen (foran) avslører i boken Heineken i Afrika hvordan selskapet har samarbeidet med totalitære regimer, diktatorer og minst én krigsforbryter. Etter planen vil boken foreligge på engelsk i år.
Heineken markedsfører sitt øl som et statussymbol i afrikanske land. Dette veggmaleriet i slummen i Acca i Ghana har ikke noe med den globale bryggerigiganten å gjøre.
Heineken markedsfører sitt øl som et statussymbol i afrikanske land. Dette veggmaleriet i slummen i Acca i Ghana har ikke noe med den globale bryggerigiganten å gjøre.
Publisert Sist oppdatert

På kafé i Oslo konstaterer den nederlandske journalisten og forfatteren Olivier van Beemen en nokså frisk pris på en halvliter øl. Ut fra velstandsnivå har han imidlertid sett langt høyere priser i afrikanske land:

– Afrikanere betaler omtrent det samme for en Heineken-øl som vi gjør hjemme i Nederland, men med et mye lavere lønns- og velferdsnivå. For den nederlandske bryggerigiganten er Afrika blitt et svært lukrativt marked, fastslår van Beemen.

LES OGSÅ: Middelklassen som ble borte

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS